Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

onsdag 11 juli 2012

Kroppen och jag

När jag var barn hade jag inga problem med maten. Visserligen var jag allergisk mot en massa saker, men jag åt vad mina föräldrar lagade och gillade maten på dagis och i skolan. Jag var normalviktig och funderade inte ens över min kropp. Men när jag var elva förändrades allting, nästan över en natt. Två saker skedde: Jag kom in i puberteten och jag fick mitt första utbrott av psoriasis. Min kropp var i förändring och jag gillade det inte. Helt plötsligt lydde inte min kropp längre. Den blev stelare och rörde sig inte som jag ville. Dessutom var jag täckt av fjällande eksem. Jag började skämmas och försökte dölja mig i för stora kläder.

Jag började även tycka att jag var tjock. Jag minns precis det ögonblick det skedde. Jag stod med en klasskompis och hon frågade vad jag vägde. Helt plötsligt kändes det som om jag tog upp hela rummet, som om allt mitt fett fyllde utrymmet. Senare den dagen kräktes jag för första gången upp maten.

Sedan dess har jag och min kropp inte varit överens. Det är som en bergochdal-bana. Det börjar med att jag tycker att jag är tjock, så jag svälter mig själv. Tillslut tar hungern över och jag börjar hetsäta. Sedan kommer kräkningarna. Tills jag beslutar mig för att svälta mig själv igen, och allt börjar om på nytt.

Jag har haft perioder då jag har ätit normalt, men de har sällan varit långa. Istället har jag slungats fram och tillbaka, och när jag ser mig i spegeln känner jag mig alltid tjock, oavsett vad jag väger. Jag har nästan alltid varit normalviktig, förutom en period på ca ett år då jag var underviktig, och en period på sex månader då jag bara hetsåt varje dag och var överviktig.

För några år sedan blev jag diagnostiserad med ätstörning UNS (utan närmare specifikation), men en diagnos betyder inte att jag har fått hjälp. Eftersom jag är normalviktig är det som om min ätstörning inte räknas som ett problem, trots att den medför både psykiskt och fysiskt lidande. Jag skadar mitt psyke och min kropp varje gång jag svälter, spyr eller hetsäter. Men ingen av mina behandlare har tagit tag i frågan, trots att jag har bett om hjälp. Det har bara ignorerats. Jag tänker på min kropp och vad jag äter (eller inte äter) varje dag. Det tar upp massa tid och massa energi; vissa dagar kan jag inte tänka på något annat än mat.

Jag skulle så hemskt gärna vilja få hjälp. Men alla psykologer jag har haft har undvikit frågan när jag har tagit upp det. Kampen mot ätstörningen har jag fått kämpa ensam. Jag har kommit en bit framåt genom att få tips via min blogg, eller genom att läsa andras bloggar. Men jag är långtifrån frisk.

Just nu är jag inne i en svältperiod. Hur länge den varar vet jag inte, men i min hjärna snurrar tankar kring mat och vikt nästan konstant. Jag kan knappt koncentrera mig på något annat. När min psykolog kommer tillbaka från semestern tänker jag göra ännu ett försök att ta upp frågan. Men det jag inte förstår är varför det ignoreras. Skall BMI och vikt verkligen få styra vad som anses som viktigt?

Jag vet att jag inte är ensam om detta. Många bulimiker är normalviktiga. Hur många som lider i tysthet vet jag inte, men mörkertalet är säkert stort. Men varför skall vi inte få den hjälp vi behöver? Jag känner med alla som någonsin har tagit till desperata metoder för att ändra på sin kropp, oavsett storlek. Rationellt vet jag att jag aldrig kommer att vara nöjd, hur smal jag än blir. Men jag kan inte själv bryta detta destruktiva beteende. Och psykiatrin kommer inte att ta mig på allvar förrän det är försent och jag redan är underviktig. Varför skall det behöva gå så långt?


15 kommentarer :

  1. Precis likadant med mig,dom ignonerar mina ätstörningar också,av samma anledning,jag är ingen skelett. Jag håller på och förstör mina tänder däremot och vem vet vad, med mitt spyende och självklart är det psykiskt tärande,för JA,man tänker på maten och kropputseendet jämt. FAST jag började äta Fluoxetin Accord och dom har hjälpt,otroligt nog.Eller jag tror det är dom som har hjälpt,kan ifs. vara ändrade levnadsvanor också,eftersom jag började arbetsträna nästan samtidigt jag började med Fluoxitinet.Men kanske värt för dig o testa dom också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är villig att testa nästan vadsomhelst för att bli av med detta. Det tär på mig så mycket att jag nästan går sönder. Och att psykiatrin vägrar hjälpa är bara ren skam.

      Radera
  2. jag kunde sitta inför olika läkare genom åren och säga samma sak om och om igen men även min bulimi är kvar, jag är besatt av mat, det är ett missbruk
    men det var som att de orden föll platt för dem.. medan det för mig bodde ett monster inombords som behövde matas hela tiden och om jag inte gjorde de så kände jag.

    jag vet inte om det hade gjort skillnad om de hade erbjudit hjälp på den tiden. jag slutade hetsäta på egen hand men jag började dricka. switchade, men inte direkt. det kom efter ett tag när monstret tog på mina reserver och jag inte hade något kvar. jag funderar på om de kanske inte ens har några resurser att erbjuda på vuxenpsykiatrin?
    jag har läst mina sista års journalanteckningar nyligen och de har noterat överallt att jag nämner mina ätstörningsproblem
    bah!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur lyckades du sluta hetsäta? Bestämde du dig bara en dag för att sluta eller tog du till några knep?

      Det finns ju behandling för ätstörningar inom vuxenpsyk, men de verkar bara vara för anorektiker eller andra underviktiga. Att de inte ser längre än så är bara ren trångsynthet...

      Radera
    2. jag hade skrivit ett längre svar på ditt inlägg men så krashade chrome. hatar hatar när det händer. minns inte knappt vad jag skrev pga ursinnet.

      om patienten, vi, du i det här fallet jobbar baklänges då? vart skulle du hamna om läkarna skötte sina jobb? vilken typ av behandling finns därute? är det behandlingshem, experimentiella behandlingsmetoder eller finns det redan etablerade behandlingsmetoder för bulimi? ja i vilket fall, när man väl vet det så skulle jag säga till min doktor att vara snäll å remittera mig till den behandlingsmetod som nu verkar vara den lämpade. det finns nog sätt att hitta vad som är den bästaste ickemedicinska behandlingen att tillgå. surfa runt på engelska, nog för att usa är uselt på mycket men när det gäller medicin och forskning så ligger de före oss.

      jag minns det som att jag 'bara slutade' men det är nog inte så enkelt. jag var i ett superkass tämligen kort förhållande med en man jag tror hade någon form av personlighetstörning alt värre, det säger jag nu med facit i hand. vi hade kul i början, han hade en tonårsdotter också så jag vet inte om det instinktivt spelade in. när vi var barnlediga så festade vi mycket, åkte på sweden rock och ja, jag hade nog inte mycket tid åt mig själv utan han var bredvid mig dygnet runt. vi tittade på filmer och när jag gick på konsert med min bästa vän så såg han till att köpa biljetter i sista stund för att hänga på oss. på sätt och vis ströp han bulimin ur mig och jag har aldrig haft anorexi som tur är så det slog inte över ditåt även om jag i samband med BDD fått panik på hela mig, inte bara mitt ansikte och då velat gå ner i vikt. jag hade haft ungefär samma vikt hela mitt liv (ja under bulimin med - vilket omgivningen inte riktigt förstår, inte sant?)
      men när jag sen började dricka i överdrift - ja räkna åren 2009- sommar 2011 så vägde jag 10 kg mer än normalt och det är enbart pga alkohol, ja det vill säga när man bestämt sig för att vara helt ok med att dö på det sättet och därför är man full varje dag. det är inte bara öl som gör att man går upp i vikt det är även vin - men det är ju inte det allvarligaste, men håller mig till detta ämnet

      så jag hade inget knep, det råkade bara bli så pga livets alla slumpmässiga vägrenar. jag hade nog velat bli hjälpt innan istället.
      å andra sidan har jag alltid haft lätt att fimpa vissa dåliga vanor men det är lite svårt att se vad jag egentligen bytt ut det mot
      förmodligen något

      Radera
    3. glömde skriva att det var ett väldigt bra inlägg som jag tog till mig! berörande

      Radera
    4. Det finns etablerade behandlingsmetoder för bulimi. Jag har bett att få komma till ätstörningsenheten, men ingenting har hänt. Det bara ignoreras.

      Men jag är glad över att du lyckades sluta hetsäta, även om det inte var tack vare knep!

      Jag har redan försökt leta efter knep och råd på internet, men det är svårt att hitta något bra. har även läst en del böcker i ämnet, men de har inte gett något. :(

      Men jag skall inte ge upp.

      Tack för ditt svar och dina fina ord!

      Radera
    5. ja just det, jag tänkte på en sak. jag tillhörde gamlestadens öppenpsykiatri, eller jag gör det fortfarande antagligen tills de har remitterat mig vidare. men vid mitt sista möte med min läkare där så sa hon att alla bipolära typ II ska flyttas till affektivt centrum inom närmsta halvåret-året. har du informerats om det? typ ettorna har tydligen tillhört affektivt centrum sen alltid om jag förstod saken rätt men nu ska vi flyttas dit och hej då öppenpsykiatrin. jag är inte riktigt säker på vad det innebär, för det är likvärdigt med annan benämning bara antar jag. men behandlar de allt man har i bagaget frågade jag min läkare, som BDD och panikångest etc? jo jo, självklart, de är ju psykiatriker etc.. jag skulle vilja veta mer

      Radera
    6. Jag vet inget om det. Det låter inte alls som en bra plan, tycker jag. Skall fråga min psykolog när hon kommer tillbaka från semestern. Men jag undrar som du: Vad händer med behandling för andra diagnoser?

      Radera
  3. Som jag skrev innan här,testa Flouxetin.Hittade dom själv på nätet och bad min läkare skriva ut. I början blev jag risig i magen om jag hetsåt o tog dom tabletterna,fast det står ingenstans om sån biverkning.
    Jag har också tagit upp min bulimi,otaliga gånger,men det är som att prata till döva öron,INGEN tar det på allvar.När jag var inlagd på psyket,så visste dom till o med att jag spydde upp maten,men sket i det..dom sa bara att -Du är vuxen och bestämmer själv. :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Du är vuxen och bestämmer själv"

      OMG. Man blir dumbstruck. Så deprimerande dumt så man saknar ord för det.

      Radera
    2. Jag ska ta upp det med läkaren när nästa tid nu blir.

      Att det skall vara så satans svårt att få personal på psyk att inse vilket lidande det är att ha en ätstörning. Det är ju ingenting en själv väljer! Håller med ML och tycker att det är ordlöst deprimerande.

      Radera
    3. Har kollat upp Flouxtin lite. Stämmer det att det är ett SSRI-preparat? För i sådana fall kan jag inte ta det. Reagerar väldigt dåligt på SSRI...

      Radera
    4. ja, fluoxetin är ett SSRI-preparat, det kändaste faktiskt svenskt varunamn är fontex vilket är samma preparat som det amerikanska prozac

      Radera
    5. Synd. Då är det ingenting för mig. Fontex har jag förresten redan käkar en gång i min ungdom. Det ledde till ett självmordsförsök...

      Radera