Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

tisdag 14 augusti 2012

Att starta dagen

Tänkte skriva några tips som i alla fall fungerar för mig om hur man kan starta dagen relativt ångestfritt. Vissa är saker jag är lite sämre på att följa och saker som ni egentligen vet men det är alltid nyttigt att bli påmind!

  • Dra upp alla gardiner och persienner! Låt solen komma in, solljus motverkar depression
  • Sätt inte på TV/Datorn det första ni gör. Det är mycket bättre att läsa en tidning eller bok och vänta lite med Facebook och allt annat "viktigt"
  • Drick koffeinfritt te istället för kaffe, koffein ökar ångesten och tar dessutom bort effekten av benzo om ni har någon sådan. (Nej, jag följer inte detta själv jag ääääälskar kaffe)
  • Dra på musik som är feelgood för er (för mig är gammal hederlig Hårdrock det bästa)
  • Ät frukost människor!
  • Hoppa in i en dusch, det kan vara svårt att ta sig in i duschen, men när man väl kommit ut känner man sig pigg och fräsch
  • Vakna hellre lite tidigare om ni skall iväg så ni slipper stressa, ta det lungt!
  • Se till att ha det diskat och städat innan ni går och lägger er, det är så mycket lättare att vakna på bra humör om det inte är kaos hemma
Det här är vad jag brukar göra, eller i alla fall försöker göra!
Fyll gärna på listan med era tips!



Edit
Fler bra tips från er läsare
  • Klä på er nya kläder direkt på morgonen, dra inte runt i pyjamasen halva dagen (tack Charlyene)


18 kommentarer :

  1. ja det här är absolut det jag vill uppnå
    handlingsförlamad som jag är och skriver mycket om så är det svårt, jag skriver listor för att uträtta saker som jag fick tipset av anna som också bloggar här.

    angående ditt förslag i förslagslådan så är det ungefär regler vi redan håller oss efter men däremot så begränsar vi inte oss att berätta om det vi gått igenom. var och en får rannsaka sig innan hen skriver något, så att det inte är triggande
    de flesta håller sådant till sina egna bloggar

    kram
    ps. tycker om ditt driv

    SvaraRadera
  2. Jo precis, problemet är att jag har bloggat sedan 2007 på olika bloggar och har märkt att vissa inte håller sig till sådana saker ändå. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, du får titta runt här så du får en uppfattning
      jag har under viktiga punkter lagt några saker som är bra att tänka på innan man skriver men det kan läggas till fler saker såklart =)

      ser vi (vem som helst utav oss som är medlemmar här) något som är stötande så tycker jag det är av stort värde att påpeka att det inte är ok
      hittills har jag inte upplevt att någon som bloggar här skriver i den andan du tänker på
      men det finns alltid sådana risker när man är desperat efter hjälp och detta är ändå ett forum där vi ska kunna hjälpa varandra så det är lite av en gråskala
      jag skulle inte döma om du bad om hjälp i en kris där du beskriver något som kan vara triggande om det är du som behöver hjälp i första hand
      hoppas du förstår vad jag menar

      Radera
    2. Precis,det här är ju ingen modeblogg direkt,utan vi ska väl skriva om vårt mående/diagnoser/tankar?

      Radera
  3. Skulle nog aldrig kunna hålla mig till just den listan,det fanns för många saker jag INTE gillar,..fungerar säkert för några.
    För min del är det viktig och ha morgonrutiner..att jag gör så gott som samma sak på morgonen,till o med äter nästan samma +dricker mitt "soppaskål"kaffe till frukost. :))Då behöver jag inte tänka så mycket.
    Jag sover ute på balkongen nu på sommaren..och när jag vaknar så sträcker jag på mig ordentligt,andas djupt,tittar upp mot himmelen...tar upp min mobil efter nån minut o spelar wf.innan jag börjar med allt annat. Ha,ha!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt det låter att sova på balkongen! :) Jag är också glad för att jag har NÅN (morgon)rutin öht, två muggar starkt kaffe är ett måste..

      Radera
  4. PS: Vi som skriver här är ju inte helt "normala",så därför kan det bli att vi skriver "sjuka" saker då vi skriver om oss själva...tyvärr.Sånt är livet...eller så är vårt liv.Man får låta bli och läsa triggande bloggar då man mår dåligt??
    Men visst,man behöver inte skriva att -Nu har jag varit duktig och inte ätit på en vecka,eller vad skönt det är och ta en massa droger osv. Ha det bäst,alla bloggvänner!! Fick ingen morgonångest av er iaf. :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä precis, jag tycker inte heller att man behöver skriva provocerande inlägg, men bloggen handlar ju om våra sjukheter, vi ligger ju alla på lite olika "nivåer" men grundtanken med bloggen (tror jag) är ju att stödja varandra. :)

      Radera
    2. Och framförallt förstår vi varandra,trots olikheterna? :-))

      Radera
    3. Försöker förstå i alla fall! :) Går precis och funderar runt den saken.. Men ja, acceptans och förståelse?

      Radera
  5. En sak jag tycker är viktigt varje morgon är att dra på sig rena kläder och inte bara masa runt i pyjamasen hela dagen. Skit samma om en skall ut eller inte - på med kläderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller med dig! jag gör ofta felet att gå runt i nattkläderna och det håller faktiskt humöret nere. byta om och tvätta ansiktet är måsten men det görs inte alltid

      Radera
    2. Har aldrig pyjamas, har mysbyxor! ;) Närå, visst har du rätt i det, och det är så lätt att strunta i att tvätta ansiktet när man bara larvar runt hemma ändå. Ingen lider av det, förutom jag själv, och då spelar det ju ändå ingen roll.. Ja, ni fattar.

      Radera
    3. Absolut! Mycket bra poäng!

      Radera
    4. Anna, när jag inte hade köpt min första pjs så var mysbyxor pyjamas sådetså. det är precis samma sak, du kommer inte undan. du får byta om till andra mysbyxor;)

      Radera
  6. Oj.. Jag gör absolut inget av det där.. :( Petar på datorn för att vakna, den står på eftersom jag somnar till film, på med kläder, ut med hund och kaffe&rök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men att gå ut med hunden är ju jättebra, frisk luft på morgonen är perfekt!
      Och jag följer inte det heller alltid, men försöker i alla fall ;)

      Radera
    2. Mjo, fast vi "går" inte direkt nånstans, bara en snabbkiss och sen vill fröken hund somna om, och jag får mitt kaffe! :)

      Radera