Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

lördag 30 november 2013

Är det kriminellt att vilja dö?

Ja inser att mitt inlägg kan trampa någon på tårna men det kan ej hjälpas. Jag behöver lätta mitt hjärta om detta.
Igår satt jag med två andra kvinnor på avdelningen och greps av det faktum att ingen av oss tre aldrig någonsin skulle göra någon annan illa. Inte medvetet i alla fall. Det är så märkligt att några av de snällaste människorna jag stött på i livet sitter inspärrade en rättspsykiatrisk klinik! En tjej här vill ju bara dö och det känns inte som att det är särskilt kriminellt. Självklart måste hon hållas vid liv men finns det verkligen inte några alternativ? Jag är ju dömd till rättspsykiatrisk vård hur sjukt det än må vara men de andra kvinnorna då? De som inte är dömda för något brott utan "endast" är här på LPT.
Jag förstår att allmänpsykiatrin inte räcker till men varför då inte skapa en annan instans? Det är ju ganska uppenbart att det behövs! Varför inte öppna upp en klinik för "särskilt vårdkrävande" där människorna kan vårdas i lugn och ro utan att behöva oroa sig för sin sadistiska sexualförbrytare som rumsgranne. Ja, jag fattar. Allting handlar om pengar men snälla någon! Jag tycker att det är skevt, förbannat skevt...

2 kommentarer :

  1. Jo det är så f-ing sjukt och obegripligt så man saknar ord! Det kan inte handla om pengar utan om brist på empati, förståelse och intelligens. Hade man haft något av det, så hade man löst det på något bättre sätt.

    SvaraRadera
  2. Du trampar ingen på tårna! Det är skitbra att du skriver inlägget, sådan här information bör spridas på alla sätt som går.
    Det är för jävligt och jag har väldigt svårt att sätta mig in i er situation. Det är helt snett att ni får dela avdelning med kriminella.

    SvaraRadera