Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

onsdag 22 januari 2014

Imovane och storstädning

Det här gäller biverkningar och konstiga reaktioner på mediciner. När det gäller biverkningar, så har vi nog dem alla (iallafall alla vi som väljer att äta mediciner, såklart...). De kan vara mer eller mindre jobbiga och vara väldigt varierande från person till person. Många har sagt till mig att Seroquel är en jobbig medicin som både gör en låg och avtrubbad, nästan zombieaktig hos vissa (medan jag verkar vara extremt tolerant och inte känner något av den alls). Muntorrhet är en biverkning som nästan alla får, nästan oberoende av vad de egentligen petar i sig för piller.

Men jag har nu upplevt något som är lite skumt. Jag vet inte om jag ska kalla det biverkning eller bara en konstig reaktion. Men jag undrar nu om någon har upplevt något liknande.

Sedan en längre tid tillbaka har jag varit ganska försiktig när det gäller att proppa i mig Imovane. Tidigare har jag märkt att den lätt kan ge upphov till minnesluckor för mig, så nu tar jag den bara när jag känner att jag måste. Men de två senaste gångerna som jag har tagit Imovane, så har jag fått en motsatt effekt av vad jag borde få. Istället för att bli trött och somna, så varvar jag upp. Jag blir inte hög på det sättet att känner något egentligt rus. Jag bara blir väldigt rastlös, tankarna går supersnabbt, och under ett par timmars tid far jag runt som en skållad råtta, för jag kan inte sitta still. Eftersom det bara har hänt två gånger, och jag i övrigt har varit väldigt passiv, så har jag använt tiden till att storstäda.

Är det någon som känner igen sig? Är det någon som har upplevt något liknande?

3 kommentarer :

  1. Jag förstår precis vad du menar.
    Seroquel zombifierade ju mig men jag har en vän som använde dem i flera år och blev aldrig ens lite avtrubbad. Men hen lider av rapid cycling. Våra hjärnor är fantastiskt unika, såpass att rätt kombo av meds är nästintill omöjlig att få till. Det är iaf min åsikt.

    Jag blir likadan av imovane. Om jag inte somnar på studs som man ska så blir jag uppvarvad och kanske lite fnissig.. Det är jobbigt dock för det känns nästan lite maniskt.
    Minnesluckor ja! Somnar jag till en film när jag tagit imovane så minns jag inte ett skit dagen efter.
    Jag får minnesluckor av stesolid också men det är bara när jag blandat det med något, ex alkohol. Vilket självklart inte är att rekommendera. Det gör inte saker bättre på något sätt eftersom hämningarna försvinner helt med den kombinationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite maniskt känns det. Imovane är fan farliga piller. Fast å andra sidan, vilka piller är inte det? Kan en drabbas av "plötslig, oförklarlig död" av Lergigan, så... :(

      Jag dricker ju sällan alkohol och brukar inga illegala droger. Däremot så tror inte jag att läkare är speciellt insatta i hur olika meds interagerar! Fan, det har hänt åtminstone ett par gånger att läkare har skrivit ut meds och så har apotekspersonal (eller jag själv, via FASS) insett att det hade kunnat gå riktigt illa om jag hade följt doktorns ordinationer. Och det finns så mycket piller att det nog inte finns någon som säkert vet vad som händer i kroppen...

      Tack för svaret!
      Då vet jag iaf att jag inte är ensam om att få denna "biverkning".

      Radera
  2. Jag vet precis vad du menar. Jag fick min bipolära diagnos pga imovane. Blev ett tag manisk så fort jag tog en enda...alltså riktigt manisk, gjorde helt vansinniga grejer och fick poliseskort till psyk. Läkaren jag talade med då sa att det inte är helt ovanligt att man blir manisk av imovane..framförallt om man,som jag, även var insatt på fluoxetin.

    SvaraRadera