Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

torsdag 26 april 2012

Mediciner..

Jag tänkte om nån kanske var intresserad av nåt slags "veckotema"? Helt frivilligt naturligtvis..

Kan inte ni berätta om era mediciner, biverkningar eller tankar runt mediciner, eller vad ni hört om mediciner eller färgen på era mediciner? Fria associationer..

Från början fick jag en massa antidepressiva. Det var några år innan jag fick min diagnos som bipolär och jag var "bara" deprimerad. Jag fick Zoloft, jag tror inte att jag åt den speciellt länge, eftersom jag började tappa håret av den. Jag fick byta till Citalopram som jag nog gick på i några år, den gjorde väl ingen större skillnad tror jag.

Sen kom nån liten AT-läkare (åh, alla dessa läkare som kommit och gått) på att jag kanske skulle ha ett SNRI-preparat istället för SSRI och hon gav mig Efexor. Jag tror nog att den gjorde lite skillnad ändå, nu när jag försöker minnas. Däremot så har dessa preparat gjort att jag känt mig otroligt korkad... Jag fick svårt att hitta ord, orden kunde komma ut i vilken ordning som helst i en mening, hjärnan kändes som om den kördes genom sirap.. Jag har känt att läkarna inte riktigt har tagit det klagomålet på allvar, jag tror inte att de såg mig som korkad, de såg nog mig som normal. Men jag kände skillnad, den där extra växeln som finns i min hjärna fanns inte längre. Det har delvis kommit tillbaka efter att jag slutat med Efexor, men inte helt än.. Något mer positivt var dock att mitt hår blev mycket tjockare och växte fortare!

Nu äter jag inte längre några antidepressiva, och det kanske inte var den bästa tidpunkten att sluta med dem, men nu gjorde jag det och för stunden är jag nöjd med det.

Som stämning-stabiliserande äter jag Lamotrigin. Inzi frågade mig förut vad den hade för biverkningar, och jag kan inte komma på nån direkt.. Sömnighet, huvudvärk, yrsel, bristande koordinationsförmåga, "värk i rygg eller leder eller någon annanstans" samt aggressivitet är några av biverkningarna som listas på Fass. Jag har väl allt det där då och då av olika orsaker, men jag kan inte säga att jag ens har misstänkt att det har med medicinen att göra.

Dessutom har jag diverse smågodis som Theralene, Atarax, Buspiron (min kära, kära Buspiron), och Stilnoct (eller är det Imovane nu?)

Haha, ja, jag vet inte hur jävla intressant det här blev nu då, men nu är det skrivet!
Enjoy!

(Använd gärna taggen om ni väljer att skriva om era mediciner)

1 kommentar :