Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

söndag 29 april 2012

Mer om mediciner

Mediciner är ämnet för stunden. Själv minns jag knappt min medicinska historia. Jag har ätit alla typer av antidepp, och allt de har gett mig är ångest, självmordstankar och paranoia. Den enda som inte har gett sådana biverkningar är Voxra, men den gav ingen effekt. Kan bero på att jag inte var deprimerad när jag tog den. Det var långt innan jag fick min bipolär-diagnos.

Stämningsstabiliserande  och antipsykotiska har jag också tagit några av: Lamictal, Abilify, Risperdal etc. Lamictal fungerade inte alls, och Abilify gav mig dimsyn så att jag knappt såg var jag gick.

Annars hade varit lite gott och blandat: Theralen, Atarax, Proapvan, Lergigan, och en massa annat jag inte minns just nu.

Just nu står jag på Topimax, Zyprexa och Sobril (samt extra Stesolid vid behov), och försöker trappa ut Haldol. Jag vet ännu inte hur det fungerar. Går runt som i en dimma. Allting är bara grått. Jag orkar ingenting. Är det medicinerna, eller är det mitt mående? Jag vet inte.

6 kommentarer :

  1. voxra är den som varit utan biverkningar för min del med, den räknas ju inte till gamla skolans eller heller SSRI/SNRI preparat, så det är alltid något att överväga kanske när du är djupt deprimerad.

    Zyprexa har jag haft under en kort tid för 6 år sedan men jag blev så rädd för dem. Det var som att bli instängd i en kokong av ångest istället för att bli hjälpt, det var intensifierade ångestattacker pga ett läkemedel. Men alla är ju olika så jag kanske är allergisk mot medicinen om det går att uttrycka det så.
    Topimaxen har ingen bra effekt på dig, vad synd. Hur mycket tar du per dag?
    Har de sagt vad som blir nästa steg?
    Depression precis som läkemedel kan göra en sjukt trött så jag undrar samma sak ofta, vilket är det den här gången? Egentligen har jag varit trött hela mitt liv liksom så hur vet man...

    ps. voxra ska göra många piggare som en minibonus, inte för att just det funkar på mig

    önskar dig en bättre söndag
    (minns att du som jag tycker om söndagar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar 100 mg Topimax per dag. Känner inget av dem, varken effekt eller biverkning. Vad som blir nästa steg vet jag inte. Kommer antagligen inte att träffa läkare igen förrän i juni. har ju nyss träffat läkare, som bara höjde Zyprexan, vad det nu skulle vara bra för...

      Tack detsamma (även om den här söndagen har varit piss rent ut sagt)

      Radera
    2. jag började med Topimax i juli på östra sjukhuset när jag låg där och där talade de om att när topimax används som stämningsstabiliserande så är det i doser om 200 mg per dag. Så det satte de in under 2 veckor 25 mg åt gången. Lägre doser är nog mer riktade åt epileptiker eller migränpatienter.
      Min ordinarie läkare höjde visserligen till 250 mg sen vilket jag tror är för mycket, det finns en gräns för hur många ord jag har lust att leta efter per dag så jag tar nog ett snack med henne snart.

      Har du en läkare som lyssnar överhuvudtaget?

      Radera
    3. Jag har bara träffat läkaren en gång, och hon verkade inte lyssna alls. Jag ville ha något mot tröttheten, och fick bara mer Zyprexa. Det var det enda som skedde, förutom att vi satte ut Haldolen. Så det var inte mycket, trots att vi pratade i över en timme. Hon verkade inte lyssna, eller ens veta vad hon skulle göra åt mig. Och som sagt, vi kommer nog inte att ses förrän i juni igen...

      Radera
    4. ta med dig en vän då? som har koll på att du inte blir överkörd?
      jag gjorde så att jag spelade in samtalet när jag ville ha förändring,
      jag vet inte men det gav mig tillräckligt med adrenalin till att tjata mig igenom läkarens försvar tills hon lyssnat på mig och inte tvärtom. Hon försökte avbryta mig flera gång hörde jag på uppspelningen efteråt men det gäller att vara förberedd på deras sletna sätt. Jag tycker det är bra att iaf ha med sig någon och inte ta zyprexa den dagen kanske så du orkar kräva mer av din läkare.
      det är naturligtvis skitjobbigt, jag missar skitmånga besök till läkaren.. men jag fick in ett sånt avgörande i höstas där hon allt tappade luften och rättade sig efter mig för en gångs skull. Vi patienter vet ju efter många rundor hur vi har reagerat på medicinerna.
      Ja, ja.. jag hoppas det hinner bli bättre långt innan juni för dig!

      Radera
    5. Jag borde verkligen ta med en vän nästa gång, det var ett bra tips. Synd att sådant skall behövas bara.

      Radera