Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

fredag 4 maj 2012

Torsdags-tema!

Jag får väldig prestationsångest när jag ska göra saker, jag vet inte hur ni har det, och det får ni gärna berätta om, om ni vill. Jag brukar också sätta målen alldeles för högt. Ska jag baka kakor så kör jag dubbel sats, sen tröttnar jag och äter kakdeg, typ.

Min tanke var att kläcka ur mig ett "tema" här varje torsdag, och sen får ni inspireras av det om ni vill eller så får ni skriva nåt helt annat eller så får ni javetinte.. Jag har startat två inlägg här och ett par till på min egna blogg, som jag sedan raderat för jag får inte riktigt ihop tankarna idag. Jag har varit lite frånvarande från allt för att jag har en sjuk katt och då är det svårt att få ihop annat, så är det för mig i alla fall. Då kommer ju den där pressen, jag vill skriva om nåt här, och jag vill dra mitt strå till stacken men om vad? Vad intresserar? Sen börjar jag titta på vad jag skriver, hur jag skriver, varför jag skriver och där hittar jag backspace-knappen.

Innan jag blev så sjuk att jag inte orkade försöka vara "normal" längre så pluggade jag på komvux, för att få ihop mina gymnasiepoäng. Bland annat läste jag Psykologi A, det var en ynka 50-poängs kurs och inget avancerat alls, men så kom vi till att skriva en uppsats! Jag grävde ner mig mer och mer i vad jag skulle skriva och hur jag skulle skriva och till slut hade jag jobbat upp en bild av att min uppsats skulle "betyda" nåt, att jag skulle finna den heliga graalen i Psykologi A. När jag ser tillbaka på det så kan jag inte låta bli att skratta lite åt mig själv, men resultatet blev att det blev för stort och jag skrev ingen uppsats och jag genomförde inte kursen.

Siktar ni för högt och missar målet?
Hur hanterar ni sånt?

Jag, som ni ser, kräker ur mig nåt i alla fall och backar långsamt därifrån för att se om nåt tänker falla i bitar. Jag försöker lära mig att det är bättre att göra nåt än att göra inget.



6 kommentarer :

  1. bra skrivet
    svårt för mig att formulera ett inlägg nu
    tack så mycket!
    ;)

    SvaraRadera
  2. Citerar mig själv från en kommentar som jag i min självförträfflighet tycker blev rätt bra:

    "jag tror på att man ska ha många drömmar så att man kan fånga tillfället när det ges
    bara några av drömmarna kanske slår in
    men om man inte drömmer så gör ingen det
    se sen till drömmarna som slog in och inte till de som är kvar
    jag tror man ska försöka drömma tills man blir gammal
    så några drömmar kommer förbli oförverkligade men ändå drömda
    alternativet är sämre"

    Visst är det nedbrytande om man anser man "misslyckas" när man avbryter något man föresatt sig, men allt man gör leder till något nytt. I efterhand så kanske du kan se att du lärde dig en massa av din psykologikurs även om du inte slutförde den. Kunskapen är väl bättre att bära med sig än diplomet?

    [Guuud var äppelkäckt det där blev, hoppas ni har överseende.]

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker hitta en lagom nivå att sätta mina mål på, för när jag misslyckas så blir jag så besviken på mig själv och då händer inget istället för lite. Det är det där självföraktet som kommer efter misslyckandet som äter sönder en..

      Jag borde drömma mer, det står lite still på den fronten just nu, känner jag.

      Jag körde raka MVG genom psykologi-kursen tills jag inte kunde producera den där uppsatsen som tydligen var jätteviktig. Hade jag kastat in vilket skit som helst så hade jag säkert fått G för att jag försökte och sen slutat på ett VG som betyg. När saker är för lätta så hamnar jag så mycket högre än vad som är menat och när jag inte kan leva upp till det så skiter det sig. Ah, det där lät flummigt.. :) Men jag har ett bra exempel att ta till när jag förklarar hur min självkritiska prestationsångest fungerar!

      Radera
  3. Anna, du är en toppenAdmin, se vad du skapar! Aktivitet på bloggen
    Yay!
    Tänker på Tjej och hoppas hon har mysigt med dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yay! :)

      Hon har myst med mig inatt med och sa "ursäkta, kan man få sin mat nu" när vi vaknade.

      Radera
    2. åh då är hon lik venup igen, venup skriker exakt de orden fast mjukmat
      jag tror nog att hon tänker på mat dygnet runt och försöker klura på knep
      det är därför hon gosar så mycket mig, inte för att hon älskar mig så:p

      låter som Tjej mår bra om aptiten är där, megayay!
      [kattpratsvarning]

      Radera