Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

fredag 4 maj 2012

Tema: Prestationsångest

Min prestationsångest, och likaså min handlingsförmåga, kommer och går. Problemet är att jag aldrig vet när den är närvarande eller frånvarande. Jag har hoppat av gymnasiet två gånger, sedan läst in det på folkhögskola utan problem. Jag har hoppat av en högskoleutbildning bara för att klara en annan med glans. Så är det även i vardagen. Jag kan gå veckor, månader, när jag klarar allting friktionsfritt hemma; och sedan går allt bara åt helsike och jag kan inte så mycket som diska ett endaste glas.

Jag är bipolär, och visst hör det samma med mina toppar och dalar. När jag är hypoman var en tenta inte mer än något som sveptes iordning på ett par timmar. Oftast. Det kunde också vara något jag struntade i för det var för tråkigt för stunden. Släng in lite trolig ADHD och Aspergers, gammal vanlig hederlig ångest och prestationsångest och allt blir en enda röra. Allt kan inte sättas en etikett på. Så att jag överhuvudtaget får något gjort är en prestation bara i sig!

Jag tar mig genom saker med hjälp av listor, listor, listor. Jag skriver listor på allting. Skall jag göra något stort bryter jag ned det i dess minsta beståndsdelar för att det inte skall verka så överväldigande. Det hjälper lite grann. Men bara lite. Men när depressionen kommer med sin iskyla kan inga listor i världen motivera mig till att få något gjort. Eller när koncentrationssvårigheterna slår sina klor i mig kan inga listor alls få mig att fokusera. Inga hjälpmedel är perfekta. Men det är det enda sättet jag har hittat som hjälper alls mot min prestationsångest. Att göra allting så litet att det nästan inte finns. Så att jag kan ta ett steg i taget och låtsas att jag inte kliver upp för en jättetrappa. Och ibland fungerar det faktiskt.

20 kommentarer :

  1. det är märkligt men inte nyheter det där om att våra sjukdomar (bipolaritet) är så lika men ändå så väldigt olika i många avseenden
    jag tror nog att vi till och med klassas som typ II vi som är bipolära här men jag kan minnas fel..
    för vi har ju några som inte har pressenterat sig ännu men det låter vi vara tills den dagen kommer

    men som jag har nämnt tidigare så finns det ju enligt studier en större variation en de fåtal uppdelade bipolära diagnoser som idag är godkända
    så att vi alla inte fungerar exakt likadant är inte så bananas ändå
    jag började ju följa din blogg ganska snart när jag började läsa bloggar... (via aftonbladet psykgranskning haha, där hittade jag linas inlägg och länk till sin egen blogg och på hennes sida hittade jag andra bloggar hon var medlem i.. inte långt efter det började jag själv blogga! tacka fan för det, vad det har varit skönt i det flesta fall, en output är bra vad folk än tror vi gör det för! för innan hade internet för mig varit en ren informationskälla sen anno -96 där jag alltid suttit och insupit information, intressant och dumheter, just för att jag finner allt intressant (i stort sett) sen har jag alltid tankat ner väldigt mycket underhållning då jag använder mig mellersta finger flitigt åt alla nya lagar..

    jag har inte sovit mer än ett par timmar så jag glider ifrån ämnet mer än vanligt men vi är ibland vänner eller hur?

    vad jag ville säga med att jag har följt din blogg sen dess är att jag blev avundsjuk först på att du hade en mer hypomanisk bipolaritet än jag (det är fel fel fel att tänka så)
    jag var inte i en tung depression i höstas då jag inte kunde röra mig än mindre gå på toa på flera dagar trots att jag var nödig
    då önskade jag att jag oftare kunde få vara hypomanisk istället för deprimerad
    jag läste din blogg om hur du städade din lya så ren och sånt, hur du läste dina böcket etc.
    jag förstod ändå att du skulle få baksmälla för eller senare på dina toppar men du vet hur det är när man är på allra lägsta botten så vill man hellre få några minuter av hypomani till och med mani är acceptabelt.. tänk att bara kunna duscha och städa
    ja, gräset är alltid grönare på andra sidan
    och nu är du där jag var, så jag ser hur dumt det var att tänka så när jag visste att du var bipolär du med
    men man är inte rationell när en är melankolis eller hypomanisk

    jag önskar mina toppar var lite oftare faktiskt
    ävem om det är nedför sen

    det är så inspirerande att du fixade det och inte lät dig slås ner av ett par misslyckande,
    det är ovanligt med 'oss'
    men som en i min närhet alltid säger: man ska inte generalisera och det är ju sant
    mycket glädjande att du fixade det trots att vad jag läst på din blogg så ser du inte det som så användbart i nuläget plus att du inte ser ditt drömjobb som någon möjlighet om jag förstod rätt?

    nu har jag läst på Annas, The Spasms och du skriver det om listor!
    Visst har jag skrivit något lista någon gång om vad jag måste göra men det gäller nästan uteslutande extremt viktiga saker som jag glömt bort i veckor och därför behövt en minneslista

    hmm är minneslistor något ni har fått rekommenderade av, ja vem?
    dagliga minneslistor? är det to do-lists eller kallas det vad man nu vill kalla det?
    jag tror inte jag längre oroar mig för få sämre minne om jag skulle tillämpa något sådant i mitt liv eftersom jag idag glömmer bort sånt ändå.. så det kan vara en effektiv metod även för mig för att mjukstarta några normala vanor hos mig

    ja, hoppas ni gillar lång svar, kortfattad är jag sällan då jag är djupt nyfiken på er människor

    ps. jag undrar ibland om jag har aspergers light men det finns väl inget sånt

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har svårt att bryta mina vanor
      jag vaknar, äter gärna samma sak varje dag och vill gärna vara i samma rum och göra mina enformiga grejer och det märker jag när jag lever i ett hus där andra gör en miljon andra aktiviteter
      min sociala skills är inte heller perfekta och jag får lätt ångest vi sociala events
      tidigare så var alkohol min vän men nu så är det hemskt jobbigt när någon försöker ändra på saker som jag precis accepterat som min vardag
      men det kan också vara min extrema agorafobi/sociala fobi/lathet och rädsla för att misslyckas

      tack för din input, jag funderar mycket på hur jag kan lära mig av dig eftersom vi ändå är bipolära båda 2 och lider av ångest

      jag hoppas du mår bra idag

      kram!

      Radera
    2. Min utbildning är sådan där att en kan bli allt eller inget av den. Vilket inte passar mig alls, för då måste en själv söka upp vad en ska jobba med. Och saknar en fantasi är är det kört. Jag har inget drömyrke. Det är sant! Det finns inget yrke i hela världen som jag verkligen, verkligen vill ha. Så jag vet inte ens var jag skall börja leta efter ett yrke någonstans.

      Men ang. listor så är det "to do"-listor som gäller för hela slanten. Ordnande, oordnade, i färg eller ej. Gör som du vill. Men för mig är mina listor ett måste. Utan dem får jag ingenting gjort. Konstigt att bara för att jag skriver ned något så blir det så mycket enklare att göra det.

      Och det finns visst aspergers light. det kallas subklinisk autism. ;)

      Kram!

      Radera
    3. jag var inne i en tung depression i höstas då jag inte kunde röra mig än mindre gå på toa på flera dagar trots att jag var nödig

      en liten liten fyi
      jag skriver ofta fel på "inne i" och "inte i"
      någon synaps som fuckat upp det ordentligt i huvudet, så säg gärna till om ni ser att jag gjort det igen, det går per automatik och jag brukar var den sista att se det då jag sällan läser och korrigerar mina inlägg för jag är rädd att jag ska ångra dem och låta bli att publicera
      och då får ni inte mig i renaste form, så detta är ickefiltrerat

      Radera
    4. se nu ger du mig massor med nyttig information! superduper

      har för mig att jag läste att ditt drömyrke skulle vara litteratursociolog
      inte för att jag begrep vad det var men när jag läste det så blev jag glad att du hade ett drömyrke som du eventuellt kunde söka efter om du blev stabil någon dag
      även om det yrket kanske inte riktigt är lätt att hitta?
      jaja, vi kanske kan komma fram till vad du passar som... jag tycker du har ett rikt språk och undrar om din fantasi är lika rik, isåfall så är ju författare in en dum idé.. men det är ju min dröm det med, men har jag skrivit en sida sen den drömmen började leva för 15 år sedan?
      näpp

      du är intressant Charlyene och viktig var du redan innan men intressant gör dig snäppet viktigare. glöm inte att det här en klubb för inbördes beundran =)

      Radera
    5. Jag tror att jag skrev litteratursociolog bara för att ha något att skriva. Vågade inte erkänna att jag inte har något drömyrke. Alla måste ju ha sin plats, eller hur?

      Det är bra att ha en klubb för inbördes beundran. Glöm inte bort att du också har mig som fan. :)

      Radera
    6. haha, då har vi bra saker att påminna oss om när tankarna är grå
      vi har fans!

      Radera
  2. Tycker det var ett jätteintressant inlägg! Med det i åtanke undrar jag om du *vet* i dig själv att ditt nuvarande bottenläge kommer att vända? Eller kan man inte tro på "ljusa" dagar när man är så nere även när du ser bakåt i tiden? Nåt driver dig iallafall framåt och att skriva. Jag hoppas verkligen att det vänder snart för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något sätt vet jag att det kommer att vända. Frågan är bara om jag kommer att orka hålla ut tills dess. Det kan ske imorgon att jag inte längre orkar, eller så orkar jag i flera månader till. Jag vet inte. Energin är inte obegränsad, men jag vet inte hur mycket reserver jag egentligen har.

      Tack!

      Radera
    2. du får suga åt dig energi genom att ställa om riktningen på tankarna på något sätt, tänka på hur mycket många här och där är med dig.
      jag är faktiskt väldigt mycket med dig och tänker på dig
      jag vet inte i praktiken vad det innebär, men jag vill tro att det är mer än ingenting. jag vill att du ska må bättre och just nu när jag gör det så tänker jag vara här när som helst som du vill prata och så är det med det.
      detta hörde kanske inte hemma just i detta inlägget men sånt är ju oviktigt i det stora hela.

      stora kramar från flummiga cheezy helena

      Radera
    3. Tack så mycket! Jag är så rörd att jag inte riktigt vet vad jag skall säga.

      Kram!

      Radera
    4. äh inte behövs det säga något
      det är så jag vill ha det

      kram!

      Radera
  3. listor är bra, det är också något jag försöker med ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är övertygad nu, listor it is, imorgon ut på stan och köpa snyggt block annars kan jag inte skriva några listor inte, ska det va så ska det va

      Radera
    2. precis, ska det vara ska det vara snyggt och på riktigt ;)

      och givetvis vill jag vara med :)

      Radera
    3. då behöver jag din e-mailadress för att bjuda *in* dig, du kan skicka den till sistersheavilyarmed@gmail.com

      Radera
  4. Jag hade kunnat skrivit det där.. Jag kör också med listor, delar upp saker i så små bitar som jag kan när det behövs, och då känns det lite lättare. Men sen kommer det perioder när jag inte ens orkar titta på listan, och då är det svårt att följa den..

    Skitbra skrivet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också perioder när jag inte ens orkar titta på listan. Så jag förstår dig. Men jag skulle inte klara de bättre perioderna utan listor, för då skulle jag bara vela runt och göra ingenting för jag skulle vara utan struktur.

      Radera
    2. haha, det känns som att jag borde bli upprörd för att ingen talade om för mig att det finns knep etc.
      men nu har bloggen redan fyllt en funktion så jag ska inte bli upprörd

      Radera
  5. Har aldrig skrivit att-göra listor,försöker skriva köplista ibland,skriva upp det som fattas,men sen glömmer jag den ändå. Skriver alla möten nuförtiden jag ska på, i almanackan,för har blivit så förvirrad och glömsk sen ECT.n. Men annars så inga listor för min del.Egentligen borde jag testa det,för nu snurrar alla -att göra sakerna i mitt huvud istället,därför jag inte kan somna tex.
    Men,nej,jag tror aldrig jag skulle klara av och följa en sån lista,skulle även känna mig värdelös om jag inte bockade av precis allt ur listan,helst på en o samma gång. :)

    SvaraRadera