Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

onsdag 7 november 2012

Saker sker, saker uteblir

Samtidigt som inget sker på lägenhetsfronten,
får man erbjudanden till statistroll till musikvideo
och avancerad statistroll till kortfilm.

Hm.. Låter bra..


Men samtidigt vill inte Uddevalla samarbeta
med mig, i min väg till en psykiskt friskare liv.
Pratade med Vårdcentralen i Göteborg idag,
de hade fått mina journaler, men de kunde inte
remittera mig vidare, då det skulle automatiskt
bli ett nytt fall och ta otroligt lång tid. 

Så de bad mig prata med Uddevallas Öppenvård 
för att DE skulle skicka mig vidare till PSYK i
Göteborg.
Men då kan inte de ta upp saker förrän på måndag.

Men INTE ENS DÅ var det säkert att de
skulle skicka något till någon alls...

VAD FAN!?!?


Fattar de inte att det inte är en picknick jag är 
på - utan mitt liv som är på väg åt helt fel håll??

2 kommentarer :

  1. Hej Eriiza,
    Vad är det som är akutast? Medicin? Det ska du kunna få av din vårdcentral. Vilken VC i GBG går du till. All info hjälper så får vi se om allas huvud tillsammans knäcker ditt case =)

    Har du själv förresten varit och hämtat dina journaler som du kan hämta? De vill gärna krångla på psykiatriska mottagningar om sånt och få det att verka som om vi inte har rätt till dem, eller att personen som kan administrera ut dem inte är inne. Men in fact så är det behandlande läkare som med ett datorklick skriver ut hela journalen efter du skriver på en blankett att du vill ha en kopia på journalen.

    Men som sagt, svara gärna på ovanstående frågor.

    xo
    inzi

    SvaraRadera
  2. Som inzi påpekar, ju mer info vi har desto mer kan vi som befinner oss i eller har befunnit oss i Göteborgs snårskog hjälpa till.

    Jag vet att många psykiatriska öppenvårdsmottagningar kan man gå till på egen remiss. Man kan gå dit i person eller ringa. Här finns infon om alla enheter: http://www.sahlgrenska.se/su/psykiatri

    Angående bostad så är det mycket problematiskt i denna staden. Stödboende kan du få om är (så vitt jag vet) missbrukare eller har en funktionsnedsättning. Annars kan en inte förvänta sig så mycket hjälp på den fronten. Om man inte har fast inkomst blir det oerhört problematiskt om en inte har kontakter eller en förbaskad tur. Själv sökte jag i över ett år utan tur, och då med borgensman.

    Det är inte så ljust i Göteborg, psykiatrin har inte sett så illa ut som de gör nu på över 25 år och från egen erfarenhet kan jag tillägga att med EIPS diagnos är det djävligt mycket svårare då det fortfarande finns en väldigt nedlåtande ton i förhållande till den diagnosen.

    Min mening är inte att låta negativ på något sätt men tycker att du förtjänar att veta att Göteborg inte direkt är det bästa stället en kan bo på om en har psykisk problematik.

    Om du har några frågor angående någonting tveka inte att höra dig.

    /Ulrica

    SvaraRadera