Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

söndag 13 oktober 2013

Informera mig!

Är det någon som vet hur psykiatrin fungerar, med alla dess lagar och regler? Själv erkänner jag att jag inte har mycket koll, men önskar att jag hade det.

För inte så länge sedan sade min öppenvårdsmottagning upp kontakten med mig. Nu har de visserligen ändrat sig, tror jag, men vid något tillfälle fattade de ändå ett beslut att jag inte fick vara kvar pga misstanke om drogmissbruk.
Frågorna haglar:
Har de rätt att neka en vård?
Har de rätt att neka en vård utan att ge en remiss till tex beroendecentrum, om de nu är så övertygade om att jag drogar (vilket jag inte gör, och jag har också lämnat två rena urinprov)?
Vad hände med det fria vårdvalet?
Har jag rätt att söka vård någonannanstans?
Innebär detta att jag måste gå via vårdcentralen?

En har rätt att få sina journaler reviderade om en tycker att de innehåller felaktigheter. Men jag blev meddelad att saker endast kommer att LÄGGAS TILL, inte dras ifrån, vilket i praktiken innebär att jag kommer att få ha kvar misstankarna om drogmissbruk i all evighet.

Slutenpsyk vägrar låta mig vara inlagd. Överläkaren har bestämt att jag ska skrivas ut varje gång jag kommer dit, oavsett om jag har LPT eller ej.
Har hon rätt att göra så? Det är ju inte direkt ovanligt...

Är det någon som vet var jag kan skaffa mer info? Det verkar ju som om det finns en del lagar att gå efter, tex vårdgarantin, men att det är helt satta ur spel när det gäller psykiatrin. Är det någon som vet hur en ska göra om en vill ha en "second opinion" inom både öppen-& slutenpsyk?

I kommande vecka ska jag träffa en kurator. Men jag vill gärna ha hjälp från er andra. Om det är någon som vet något, snälla meddela mig. Tillsammans är vi starkare än ensamma.

11 kommentarer :

  1. Så vitt jag vet har de ingen rätt att neka enbart på grund av misstanke. Jag vet att de ofta skriver ut människor som missbrukar och att om man gör det är det svårt att få hjälp från psykiatrin. I ditt fall stämmer ju dock inte det eftersom du lämnat rena urinprov, de hade ingen rätt att neka vård bara genom misstanke.

    Göteborg har inget fritt vårdval inom psykiatrin, tyvärr. Kollade själv upp det för ett tag sedan, att byta mottagning skulle jag påstå är nästintill omöjligt. Rätt till second opinion har du. Informeras dock inte alltid om att du har det, dock igen, bökigt. Byråkrati och allt sådant där.

    Angående slutenpsyk, det där låter bara märkligt. Kan inte tänka mig att de får göra sådant.

    Jag kan varm rekommendera att du skaffar ett personligt ombud. De hjälpte mig med min andra bendämning samt min anmälan till socialstyrelsen. De har koll på lagar, regler, hjälper till med kontakter, kan vara med på möten, ringa jobbiga samtal man själv inte orkar etc. De gör hembesök också om man tycker det är svårt att ta sig dit. Länk skickar jag här:

    http://www.brackediakoni.se/enheter/personligt-ombud/

    Göteborgs psykiatrin skulle verkligen behöva granskas ordentligt av någon utomstående myndighet, de pysslar ofta med väldigt märkliga saker.

    SvaraRadera
  2. *andra bedömning ska det givetvis stå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Tyvärr verkar det vara lite så att psykiatrin gör som den vill. Överläkaren på Sahlgrenskas avdelning som jag tillhör har vid ett flertal tillfällen slängt ut människor (med både HSL och LPT) och säger något i stil med: "det finns en viss andel av psykiskt sjuka som dör. Man kan inte rädda alla."

      Jag ska definitivt skaffa mig ett personligt ombud. Tack för tipset och länken!

      Radera
    2. Kom förresten på att Göteborg är lögnaktiga jävla idioter. För ett par månader sedan stängdes min mottagning, och då gav de alla lappar (som jag tyvärr inte har kvar), där det stod ungefär: "Du har rätt till fritt vårdval. Vänligen ange vilken mottagning du vill tillhöra."

      Radera
    3. I sådana fall är det helt nytt, men det betvivlar jag. Har själv bara fått höra att de inte alls rubbar på områdesupptagningen. Har själv försökt ett antal gånger. Vet inte hur det blev när Hisingen la ner dock, om folk fick välja eller inte. Det blev bökigt bara på min mottagning. Med flytt av personal, patienter etc.

      Det kan inte vara okej att göra så, ska dock kika lite med en vän (när jag kommer i håg och vi ses nästa gång) som jobbar inom psykos hur allt det där funkar, han har bra koll med vad de får/inte får göra.

      Bara glad om jag kan hjälpa! I Götet behöver man all hjälp man kan får ibland. Nä, ska nog sluta prata om Göteborgs ofta undermåliga psykiatri annars blir jag nog kvar här alldeles för

      Radera
    4. Det var just Hisingen som jag tillhörde. Då jag fick hem lappen om det "fria vårdvalet". Men som det framställdes fick en bara välja mellan Frölunda eller Centrum, så speciellt fritt var det inte.

      Radera
    5. Ah, illusionen av val. Undrar hur många som valde Frölunda, med tanke på avstånd. Det är ju galet långt om en bor på Hisingen ut hit.

      Radera
    6. Jag valde faktiskt Frölunda, för jag valde att följa med min psykolog. Det visade ju sig uppenbarligen vara ett jävla felslut från min sida. Men så är det.

      Radera
  3. Tycker att detta låter helt uppåt väggarna makalöst skrämmande! Vill inte här och nu, öppet, gå in på enskilda fall... men, jag har hört liknande historier om just Göteborg, att behövande personer inte får det stöd och den hjälp som krävs. I denna kommun som jag tillhör, har jag bara positiva erfarenheter. Jag hoppas att du får den hjälp som du behöver och att föregående kommenterare kunde tipsa dig. Önskar dig all lycka! Vore även tillfredsställande om du längre fram kan skriva ett nytt inlägg och berätta om utvecklingen:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte gnälla, men Göteborg verkar ha uppenbara brister. Jag tycker INTE att det är okej att en får olika vård beroende på var en bor i landet. Nu är det ju tyvärr så verkligheten ser ut...

      Tack för visat stöd; jag uppskattar det enormt!

      Radera
  4. du kan kontakta mig på psykiatrin@hotmail.com så kan jag svara på alla dina frågor...

    SvaraRadera