Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

onsdag 2 oktober 2013

Lamotrigin

Efter att ha funderat på saken ett bra tag, så har jag beslutat mig för att sänka min Lamotrigindos. På eget bevåg, som alltid. Jag kollade upp biverkningar på FASS och insåg att jag lider av typ alla. Jag vet inte hur länge jag gått med dem, om de dykt upp de senaste månaderna eller om jag helt enkelt varit så långt ner i mitt mörka hål att jag inte har funderat över det. Illamåendet är ganska nytt tror jag, jag har fått ändra mina rutiner och tar nu mina morgontabletter först efter att jag varit ute med hunden eftersom jag varit på väg att kräkas flera gånger, det har varit så illa att jag inte fått i mig mitt kaffe. Men jag har inga hudutslag i alla fall.. *positivt tänkande*

Mycket vanliga biverkningar
Dessa kan drabba mer än 1 av 10 personer:
huvudvärk
yrsel
sömnighet eller dåsighet
klumpighet och bristande koordinationsförmåga (ataxi)
dubbelseende eller dimsyn
illamående, kräkning
hudutslag

Jag har gått på den här dosen, 300, i säkert två år, men sedan några dagar tar jag bara 200. Jag har som sagt varit långt nere i ett djupt svart hål också. Jag känner att jag vaknar ur en dvala nu, det är skönt men också plågsamt. Det kommer väl säkert bli en skakig tripp, när kroppen anpassar sig, men det ger sig väl. 

Hur känner ni som har ätit/äter Lamotrigin? Erfarenheter och sånt.. 

Jag hoppas att ni alla har det bra, även om jag inte varit så aktiv (minst sagt) här och inte heller på min egna blogg så finns ni i mina tankar ganska ofta. Pöss! 

2 kommentarer :

  1. Gick på det för en del år sedan. Svårt att säga generellt med biverkningar eftersom jag gick på så mycket annat under tiden. Dåsighet absolut, fast det kan ju också varit relaterar till Zyprexan. Satt ut den utan problem fast igen, jag satte ut alla (utom benzo) över en natt utan problem så nog snarare jag som var märklig att jag inte fick men av det.

    Hudutslagen fick jag dock. Elaka saker. I ansiktet. Går nu omkring vad som ser ut som acne ärr efter dem :( Hoppas verkligen du slipper dem och hoppas att det går fint med nedsättningen också.

    SvaraRadera
  2. Lamotrigin ja, ett knepigt kapitel. Först när jag fick dem tyckte jag de var bra, även fast det fortfarande var rätt svajigt upp och ner, men ändå inte total depp vilket var en lättnad. Men det fortsatte svaja så jag fick lägga till fler mediciner. Var så småningom uppe i 400 mg lamotrigin, men hade faktiskt inte så mycket biverkningar utom att jag blev urkass på att stava och hitta ord! Jag vet att det var lamotriginet för när jag efter flera år satte ut det kom stavningsförmågan tillbaka.

    Hoppas det går bra för dig.

    SvaraRadera