Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

tisdag 21 maj 2013

"Borderliners är oförmögna att känna kärlek"

Sista psykologilektionen idag. Kom hem och grät. Min lärare babblade på i en halvtimme om "borderliners". Bara en del av allt hon sa:

- "Borderliners" kan inte känna kärlek och empati för andra människor.
- De betraktar även levande varelser som döda ting, och kan därför elda upp katter och knivhugga människor utan att känna någonting.
- De är rakt igenom manipulativa och gör enbart saker för sin egen vinning.
- De slår sina partners och begår sexuella övergrepp på dem för att inte bli lämnade.

Hon verkar ha blandat ihop emotionell instabil personlighetsstörning med antisocial personlighetsstörning (psykopati), men att sitta och höra på det här, när jag själv har diagnosen (trots att det förmodligen inte stämmer, men ändå) samt höra henne säga dessa saker om alla omtänksamma, fina människor med IPS som jag känner, ja, jag finner inga ord för de känslor som det väckte.
Jag var till och med tvungen att gå tidigare från lektionen, jag stod inte ut, men jag protesterade vilt mot det hon sa. Ta ingen skit, som Grynet sa.

Att stå framför en klass sådär och kränka och sprida grova fördomar... det är som att stå och klanka ner på homosexuella, muslimer osv. Och det här "lär" hon ut till sina elever, så att de också tror att "borderliners" är farliga, mycket, mycket, mycket svårt störda och bör undvikas. Sådana fördomar har vi väl redan nog av, eller hur!
Det här är...jag är mållös. Det här överträffar allt som psykiatrin har utsatt mig för. De har kränkt mig grovt, lämnat sår i själen, men jag har då aldrig upplevt eller fått sagt till mig att de betraktar mig som en fullständigt vansinnigt farlig galning som inte kan känna och visa kärlek och plågar djur och människor.

Givetvis så finns det väl personer med IPS som gör sånt här, men hur stor del av alla med diagnosen gör det? Inte särskilt många, kan jag tänka mig. Det ska väl vara om man har IPS+psykopati.
Har aldrig träffat någon med IPS som är som min lärare sa. Tvärtom så har de varit väldigt måna om andra människors välbefinnande! Har många svårigheter ja, men har aldrig skadat någon annan än sig själva.

Helvetes jävla skit, förlåt att jag svär, men jag är, på ren svenska, så satans upprörd, ledsen och chockad över att uppleva något sånt här i skolan, som jag trodde hade som mål att värna om mångfalden och jobba emot diskriminering och kränkningar.

Herregud...

12 kommentarer :

  1. Men vafan?! Vilken idiot till lärare!

    SvaraRadera
  2. Men vad är det för dumheter?! Det där stämmer väldigt dåligt in på de borderline-personer som jag känt! Visst kan de vara manipulativa på sätt och vis, men absolut inte empatilösa och våldsamma på det viset som beskrivs!

    SvaraRadera
  3. Det var bland det dummaste jag hört! Vart är det hon lär ut det här? Gymnasiet eller universitet? Inte för att kränkningen blir annorlunda på något vis, det hon hon sa är ansvarslöst med tanke på hur många som har borderline. Om hon lär ut det här till andra som ska utbilda sig inom psykiatrin så räknas det nog som grovt tjänstefel.
    Även om det är på gymnasienivå förstås men jag tror inte en anmälan skulle behandlas på samma sätt där.
    Jag tycker du ska anmäla för att nummer 1 så lär hon ut fel fakta och nummer 2 Du och andra som har sjukdomen blir kränkta.

    Det är enbart psykopati som stämmer på det hon skriver.

    Narcissism och antisocial personlighetsstörning ligger nära men behöver inte betyda att allt stämmer in på dem. Antisocial ps är en svagare typ av psykopati. Eller ja, det stämmer förmodligen inte helt eftersom hela den benämningen borde omvärderas. Män får oftast den diagnosen istället för borderline, vilket är absurt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är på Komvux hon jobbar.

      Jag vågar helt enkelt inte anmäla, inte ens till rektor (läraren kommer pga vissa saker förstå att det är jag) för jag är så satans rädd för repressalier, vilket också kan anmälas förstås, men jag vill inte riskera att göra mina kommande år på Komvux till ett helvete. Man kan få hela lärarkåren emot sig.
      Det kanske är fegt av mig, vet inte, men jag orkar inte ta den här fighten.

      Man får välja sina strider.

      Jag har bestämt mig för att lägga min kraft på dem som värdesätter mina ord och kunskaper och som VILL ha min hjälp att få bort fördomar och förbättra vården, t.ex. psyks chefsöverläkare som jag har ett samarbete med.

      Men som ni alla skriver: det här är absurt och fullständigt idiotiskt.

      Radera
  4. Jag blir mållös. Visst kan personer med borderline vara jobbiga ibland (precis som andra människor med eller utan diagnos), men att påstå att de saknar empati är rent absurt enligt min erfarenhet åtminstone. Otroligt skrämmande att en lärare har så dålig koll.

    SvaraRadera
  5. Kan bara instämma. Sicken idiot till lärare. Det är dessutom helt felaktigt rent kriterie männisgt. Det är som inzi säger; det är psykopati hon beskriver.

    Visst kan individer med borderline säkerligen vara manipulativa etc. men det kan dock ALLA människor, oavsett diagnos eller inte. Människor med sådana rena kunskapsbrister borde inte få vara lärare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan vissa människor med IPS vara manipulativa (eller uppfattas som det) men å andra sidan har jag träffat en mängd "friska" människor som är otroligt manipulativa =/

      Stort tack till min lärare som hjälper till med att sprida fördomar om IPS. *ironi* Hur många klasser har hon berättat det här för?

      Radera
    2. Funderat lite på det du berättat här. Jag kan förstå att du inte vill anmäla, speciellt med tanke på hur mycket outtalade problem du skulle kunna få med övriga lärare.
      Synd att ni inte är flera som tycker det är oacceptabelt, då hade det varit lättare att anmäla. Hon hade inte kunnat anklaga dig sen, och vad har övriga lärare egentligen för val? Acceptera henne bara för att hon är en kollega trots att hon saknar skrupler. Hade jag varit lärare för att det va min passion så hade jag inte velat ha med kollegor att göra om de smutsar ner yrket. Men jag är inte lärare så jag kan inte sätta mig in i deras tänk på riktigt. Kan bara förstå dig till fullo.

      Btw, många psykiskt sjuka (oavsett diagnos) lär sig att vara manipulativa. Inte med flit eller så, utan med många år inom psykiatrin så lär man sig läkarkårens trix och för att bli tagen på allvar så förändras ens egna beteende gentemot dem. Det är ett jävla spel man ofrivilligt deltar i när man söker hjälp hos psykiatrin. Individer med IPS kanske är något steg före med det men det innebär inte att det gäller alla.
      Och "normala" människor som inte lider av något kan vara nog så jävla manipulativa. Det är för stor fokus just på det symtomet.

      Jag antar att hon har spridit sina idiotier till alldeles för många, och alla är tyvärr inte källkritiska. Men media har ändå mer än någonsin belyst psykiskt hälsa ur ett mer korrekt perspektiv än tidigare. Hoppas det fortsätter så, så att vi en dag befinner oss i ett samhälle där majoriteten kan lite mer och framförallt förstår!
      Kvällspressen kanske ska hålla sig ifrån ämnet helt förstås

      Radera
  6. Men herregud. Som lärare ska man följa en läroplan och lära ut ren fakta, inte massa fördomar! Det finns det så jävla gott om ändå. Fy fan säger jag bara!

    SvaraRadera
  7. Vad ledsen jag blir när jag hör/läser sånt. Det är så tråkigt att människor inte har kommit längre, att dem inte kan se att det faktiskt finns människor bakom diagnoserna och att ingen människa ÄR sin diagnos utan HAR diagnosen. Dessutom menar ju vissa att man faktiskt kan bli frisk från IPS, så det den här läraren sa går inte alls ihop. Tyvärr har jag hört fler personer säga att deras lärare lär ut samma sak som din lärare, om personer med IPS. Konstigt att dem inte uppdaterar sina kurser oftare.

    SvaraRadera
  8. 4min 34sek in beskriver så bra.
    ja..hela filmen beskriver.
    Ett speciellt citat.. det står att vi känner allt... A LOT! (Står lite tidigare..tror det va omkring 2:05?)

    Slut-delen är fin oxå..
    be proud...u can handle feelings a noemal person could'nt...

    din lärare har så fel. Som du säger..måste ha blandat ihop.

    kram
    "En som varit där men blivit fri från borderline"

    http://www.youtube.com/watch?v=Qt9SOvILMI8&feature=youtube_gdata_player

    SvaraRadera