Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

söndag 29 december 2013

Häktespenning & Förnedringskassan

Jag vet inte om jag är extra gnällig i dag  eller om världen är orättvis. Jag är ju dömd till rättspsykiatrisk vård(vad det är för vård kan man ju också diskutera) och måste betala vårdavgift! Under den tiden som jag var häktad fick jag  betalt och jag blev försedd med ALLA hygienartiklar. Jag fick tvätt och sköljmedel. Jag behövde inte ens betala frimärken. Nu när jag då uppenbarligen är för sjuk för fängelse så skall jag betala vårdavgift! Hur jag skall få tag i de pengarna är det ingen som bryr sig om. Jag har ansökt om sjukersättning på Försäkringskassan men fått avslag då de inte bedömer mig som tillräckligt sjuk för att kunna arbeta! Den du!  Jag undrar just vilket arbete som skulle passa i min situation? Nu råkar det vara så att jag har en underbar mamma som bevakar mina intressen. Hon har sett till att ingenting har gått till kronofogden, sett till att jag har kvar min lägenhet, betalar mitt lån och har fixat med socialbidrag! Jag kommer att stå i evlg skuld till henne, det är inte många som har det så bra som jag. När jag kom till rättpsyk i början så befann jag mig knappt i verkligheten. Jag kunde inte räkna ihop 1+2 så hur i hela friden skall man kunna klara av sådant? Om man sammanfattar det så hade det blivit lite mer ekonomiskt att hamna i fängelse men hur sjukt är inte det?! Detta var en liten inblick i detta störda bygge. Sinnessjukt...

3 kommentarer :

  1. Eh, va?!? Säger F-kassan att du kan jobba fast du är dömd till vård? Det är så sjukt att jag kan inte beskriva det... Anger de några skäl eller ger de bara avslag?

    Jag är så satans arg nu att jag finner inga ord!

    SvaraRadera
  2. Eftersom att jag någon gång eventuellt i framtiden kan arbeta så ger de avslag… Eftersom att jag tidigare har klarat av studier…. men nu då? jag vet, det är så sjukt.

    SvaraRadera
  3. Jag fattar inte. Kan inte du, precis som alla andra, vara sjukskriven under en period? Jag har pluggat/jobbat tidigare och Fkassan räknar med att jag ska återgå till arbete någon gång. Men JUST NU är jag sjuk. Är det så att du har varit sjukskriven tidigare och att dina sjukdagar så att säga har tagit slut? För isåfall borde du väl bli utförsäkrad och sedan införsäkrad igen precis som jag har blivit och kommer att bli...

    Ursäkta att jag kommer med detaljfrågor, det är inte meningen att du ska behöva förklara och Fkassans idioti. Jag bara fattar inte ett endaste skit om hur de resonerar...

    SvaraRadera