Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

måndag 10 december 2012

Knep och knåp

I perioder lider jag av fruktansvärd ångest. Den river, sliter, får min mun att torka ut och min hals att snörpas samman. Den får mig att tro att jag kommer att sluta andas vilket ögonblick som helst. Eller att den kommer att få min kropp att lösas upp i atomer. Ångesten regerar och jag har få verktyg att ta till för att stoppa, eller ens lindra, den.

Jag vet att jag inte är ensam om att känna denna ångest.
Därför frågar jag nu:
VAD GÖR NI NÄR NI HAR ÅNGEST?

Jag letar tips, tricks, knep, råd och hjälp. Inget är för litet eller för stort.
Allting är av värde (förutom självskadande).
Så släng hit vad ni har!

20 kommentarer :

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Sitt med knäna i 90 graders vinkel, huvudet mellan knäna, släpp ut magen, släpp ned händerna och tänk bara på din andning.

    Se alltid till att stå med hela fötterna på golvet/marken framförallt! Tryck ned dem hårt, andas överdrivet långsamt. Känn dig grundad och inte svävande.

    Typ. Funkar ganska ofta faktiskt.

    Jag letar också flera tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var ett tips jag aldrig har hört tidigare. Skall definitivt testa det.

      För mig fungerar det ibland att göra något varmt - typ ett varmt bad eller en vetevärmare. Men det är bara ibland. När ångesten blir alltför jobbig så fungerar det inte.

      Radera
  3. Det är svårt.. Ibland brukar jag gräva ner mig i nåt smaskigt mordfall på flashback och suga i mig all info och läsa förundersökningar. Om man kan koncentrera sig så pass..

    Weird? Antagligen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att distrahera sig är bra. Men, som du skriver, fungerar inte koncentrationen så bra när en har ångest. Men det kan ju vara ett bra tips att göra innan det blir total panik, för att mota olle i grind.

      Radera
  4. Jag vet att det inte är så himla konstruktivt, men en sak som jag brukar göra, och som lugnar mig mer än någonting annat är att tänka på att gå och handla. Jag tänker på hur jag går i affären, på allt jag köper som jag ska gå hem och hetsa och sedan 'kompensera' för. Jag vet ju att det aldrig blir så, men det lugnar mig att tänka på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm. Det blir nog svårt för mig. För jag vet att jag kommer att genomföra handlingen och hetsen och det är ett destruktivt sätt att ta sig genom ångesten...

      Radera
  5. för mig låter det som panikattack, men det kanske det inte är?
    när jag får PÅ då jag faller ihop och tror hjärtat stannar vilken sekund som helst och jag har svårt att andas etc.
    men det jag testat tidigare, när jag inte haft självskadebeteende i tankarna så har jag testat springa på stället. eftersom PÅ är en onaturlig flyktreaktion så har jag vid desperata tillfällen satt på musik och hoppat och dansat/sprungit på stället så fort jag bara kunnat

    nu för tiden försöker jag sova mig igenom svåra perioder, men det går inte att sova sig igenom panik. och jag tror att sova sig ifrån svårigheter kan räknas som självskadebeteende

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är panikattacker och gammal vanlig hederlig ångest.

      Att springa på stället har jag aldrig testat. Däremot har jag testat att bli arg och låtsas att ångesten finns framför mig och boxa ned den med mina händer. Låter kanske löjligt, men det fungerar faktiskt, speciellt mot panikattacker.

      Radera
    2. hade en för 6-7 år sen som än idag ger min rysningar.. det var då jag första gång började springa ifrån en PÅ. Jag hade haft paniken i 5 timmmar. Det hela berodde på att jag inte sovit bra på ett tag men trott att jag sovit på stilnoct, men i själva verket natten innan en firmafest inte somnat som man ska göra. Allt som hände under firmafesten var fragment i mitt minne tills jag fick det där samtalen av min bästa vän som också han jobbade där då.
      Efter jag ringt ett samtal till en idiot och bett om ursäkt (övertygande dock) för något jag inte kom ihåg jag hade sagt så satter 5-timmmars paniken igång. Jag var med en vän och vi hittade in benso och självskador eller alkohol var inget alternativ. Hon började ringa 112 och 1177 med gråt i halsen eftersom jag var övertygad om att jag inte skulle överleva.. jag som det brukade yttre sig. jag andades i påse, i kvadrat och nada.. så jag började springa runt i lägenheten för att det var min kropp som sa till mig det. men i så lång tid så var inte det heller lösning, men det höll åtminstone hjärtat någorlunda normalt sålänge jag fortsatte. min vän E. hade ingen stor framgång med 112 och 1177 då de sa som de alltid säger att man inte kan dö av en panikattack. och jag skrek- JAG VET! jag har åkt till akuten en gång när jag trodde jag hade fått min värsta, men då får man barnspråket emot sig
      men de ändrade sig lite när min vän sa att jag sprungit runt i 5h, då kunde det förstås vara stress för hjärtat

      äsch, skitsamma
      till slut ringde min vän sin mamma som är ssk
      och vi frågade henne om några propavan var bättre än ingenting
      hon tyckte det så jag tror det var allt jag behövde höra just då, någon som sa till mig att det skulle bli bra

      Charly, du kan alltid komma ner till oss
      här kanske det inte alltid är ångestfritt men det finns lediga rum och det är inga krav på att prata

      KRAM och hoppas du mår bra/bättre

      Radera
    3. 5 timmar? Fy fan! Så länge har det aldrig suttit i för mig. Och jag hoppas att det aldrig kommer att göra det. Men jag skall testa springandet.

      Och tack för inbjudan! Jag kanske håller dig vid den en dag.

      Kram!

      Radera
  6. Det enda som har fungerat för med generell ångest mig är dator/tvspel (i mitt fall WoW). Hävdar att det har att göra med stimulansbelastning de ger. För panikångest har jag ännu inte kommit på något som hjälpt under en längre tid. Vetekudde, plus musik, plus bolltäcke gör det hela mindre vedervärdigt dock. CS mediciner plockar dock bort mycket ångest enligt min erfarenhet, om man hittar en som funkar. Strattera vet jag inte då jag var tvungen att sluta ta den eftersom mitt redan låga blodtryck sjönk i botten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolltäcke har jag velat ha länge! Vart kan man införskaffa detta?

      Radera
    2. Jag håller med dig om spelandet. Jag brukar köra korta, repetitiva spel om och om igen. Och bolltäcke så klart...

      Radera
    3. Och till Glittervargen:

      Ett bolltäcke kan du få utskrivet, men reglerna beror på var du bor. I vissa landsting skall du ha en neuropsykiatrisk diagnos (likt din ADD) för att få ett. I Västra Götalands-regionen måste en för det mesta ha psykotiska symtom.

      Har du någon mottagning som du går till? Fråga där.

      Radera
    4. Aha! Ska kolla hur Region Skåne ställer sig till detta.

      Radera
  7. jag FÖRSÖKER att aktivera mig med hundarna eller förlora mig in i musiken/filmens värld.

    men, piller och annat är oftast allt för nära till hands ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fan inte lätt att hantera ångesten utan ta till piller eller destruktiva grejer. Men att aktivera sig är väl A&O. Svårt som sjutton, men vad har en för alternativ?

      Musik och film är bra tips!

      Radera
  8. Jag brukar alltid börja sysselsätta mig med nått. Tex. storstäda och göra fint och mysigt hemma så jag känner harmoni (tända massa ljus och lyssna på skön musik)

    sitta och blogga, skriva ner känslor har alltid funkat!

    Lycka till med ångesten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen!
      Jo, jag har också märkt att att skriva hjälper. Vad skulle jag göra utan bloggen?

      Tack!

      Radera