Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

lördag 22 december 2012

Övergiven

Det är den känslan som funnits med mig kanske alltid men väldigt mera märkbart det senaste. Vet det sticker i mångas ögon men jul är nog den värsta högtid jag vet. 


Särskilt då de som skall kallas sig min familj räknar bort mig. Inte räknar mig lika värd som resten av mina syskon. Jag vet jag är orättvis nu men det är så jag känner.

Och säkert menar de inget illa men jag är trött på att hitta på ursäkter för deras beteende. Jag är trött på att be om ursäkt för saker jag inte gjort. Jag är trött på att alltid tänka på mitt tonfall då de alltid hittar fel och kallar mig otrevlig och inte käck i tonen. Jag är trött på att förnedra mig genom att be dem om hjälp då jag alltid får ett nej.

Så jag tänker inte be om ursäkt för att jag inte blev hembjuden att fira jul med dem innan i förrgår med bara några dagars varsel på mig att hitta hundvakt och att min respektive inte blev medbjuden utan att enligt dem kunde han vara hemma med hunden.

Jag tänker inte be om ursäkt för att för en gångs skull skall jag visa mig som person respekt och inte behöva krypa för dem något mer.

4 kommentarer :

  1. Du ska verkligen inte be om ursäkt för dina känslor över hur du känner. Om överanalyserar ditt egna värde och dina reaktioner och jämför dig själv med övriga medlemmar i familjen så blir det nog lätt att du nedvärderar dig själv i långa loppet. Men jag kan inte sätta mig in tillräckligt mycket. Men vad som är självklart för mig är att du aldrig ska känna skuld över dina känslor över hur du blir sämre behandlad. Och jag vet hur lätt det är att man gärna hittar ursäkter för ens nära när de sårar en, men ibland är det svart på vitt som gäller. Jag hoppas du spenderar julen där du förtjänar och du blir som minst olycklig.
    Jag skriver "minst olycklig" istället för lycklig pga jul=stress=inte en jävel är genuint glad på julen utöver de som tror på tomten (om ens de)

    massor med kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Inzi. Hoppas din jul var okej?
      Kram

      Radera
  2. be verkligen inte om ursäkt! aldrig.

    och jag håller med dig, jag hatar julen också.

    SvaraRadera