Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

söndag 14 april 2013

Lite bredvidläsning ang. DBT eller bara ett människoöde

Litet lästips angående DBT (Dialektisk beteendeterapi): professor Marsha Linehan som arbetade fram den numera populära terapin berättar - hon började själv som psykfall, inlåst i isoleringsrum i drygt två år i tonåren, självskadade, självmordsnära. Från journalanteckningen när hon skrevs ut: “during 26 months of hospitalization, Miss Linehan was, for a considerable part of this time, one of the most disturbed patients in the hospital.” Ingen gissade nog att hon skulle få en lysande karriär... Men inte förrän vid 68 år steg hon fram och berättade sin historia.

http://www.nytimes.com/2011/06/23/health/23lives.html?ref=health

4 kommentarer :

  1. VÄLDIGT intressant artikel!

    SvaraRadera
  2. Ojdå, det hade jag ingen aning om! Vilken förebild!
    Ska läsa artikeln lite senare =)

    SvaraRadera
  3. Intressant artikel,tack för tipset,S!
    Känns som dom beskriver mej lite som ett jobbigt småbarn,men ok,det är väl skrivet utifrån amerikanska värderingar.Men iallafall väl värt att kämpa sej igenom hela artikeln, min terapeut är ett av Martha's fans :)

    SvaraRadera
  4. Jag har ju själv gått DBT och tycker att det är en av dem bästa terapier som erbjuds idag. Dock tycker jag det handlar väldigt mycket om själv är mogen för det men om man kämpar på så går det bra tillslut.

    Efter att jag läste artikeln måste säga att Marsha Linehan är, kommer bli min nya förebild. Väldigt intressant artikel :).

    Bra tips!!!!

    SvaraRadera