Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

tisdag 16 april 2013

Piller-djungel

Ska börja käka Ziprasidone/Zeldox idag för att jag får overklighetskänslor till och från. Men, efter att ha läst runt ganska mycket om denna medicin (vilket jag gör alltid med nya mediciner) så verkar så verkar det vara sjukt mycket (och vanligt) med biverkningar. Min största rädsla med alla nya mediciner är att gå upp i vikt. Vilket jag *ta i trä* har klarat mig ifrån än så länge. Hur har Du upp levt Ziprasidone? Har det hjälpt? Och fick Du några biverkningar? Jag vet att det är väldigt individuellt från person till person. Men, andras erfarenheter är alltid intressanta att höra.

Jag äter även Lamotrigin. Är det någon mer som gör det i samband med Ziprasidone/Zeldox? Hur upplever ni detta?
 
Och slutligen, man känner sig fan som en jävla försökskanin hela tiden. Ta det här, testa det här, testa det här mot det, den här hjälper till med det här, byt ut den här mot den istället, ta det här för biverkningen för det här, ta det här för att hjälpa den andra du tar. Och så om allt igen.
 
Suck.

3 kommentarer :

  1. Hej.
    Börjar med att säga att du har en bra blogg. Känner så igen mig i att man är en sk "försökskanin". Mediciner hit och dit, biverkningar och you name it.
    Även jag "är" bipolär och väntar i dagsläget på en ECT behandling. Scary är det ända jag kan säga men hoppas verkligen på att det fungerar.

    Lev väl
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina,
      Du kanske syftar på Sandras egna blogg, och det vore med all rätt.
      Om du syftar på Sisters & Brothers in arms så kan du alltid anmäla ditt intresse att vara med.

      Ha det gott
      /inzi

      Radera
  2. Usch ja, jag har varit försökskanin i 14 år nu... hoppas de mediciner jag har nu kommer fortsätta att fungera så jag slipper fler byten, men sånt vet man aldrig.

    Jag hade Ziprazidon för en massa år sedan. Vad jag minns hade de en ganska snabb antidepressiv effekt på mig, jag blev nog t.o.m. lätt speedad. Jobbiga tvångstankar minskade. Och jag gick inte upp i vikt. Så varför jag slutade med dem vet jag inte, minns inte, kanske var det bara ett ryck från min sida att kasta alla piller, det har jag gjort några gånger...

    Jag hoppas att det kommer att fungera för dig! Lycka till!

    SvaraRadera