Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

tisdag 9 april 2013

Mörkrädd med stil: en liten presentation


Hej på er alla! =)

Jag heter Victoria, är 23 år och är ny medbloggare här på Sisters&bros in arms. Jag är också en av dem som fick en returbiljett från helvetet.
Min historia med psykisk sjukdom började när jag var elva, med depression, ätstörning och senare också självskadebeteende. Jag höll allt dolt, det är inte lätt att prata om psykisk mående när man är elva-tolv, så jag kom inte i kontakt med psykiatrin förrän jag var fjorton. Det var då som jag började medicineras och blev riktigt sjuk. Efter det "vårdades" jag sex år inom slutenvårdspsykiatrin, främst för mitt svåra självskadebeteende. 

Men idag sitter jag här, levande, hemma hos mor och far och syster, framför datorn med en kopp kaffe och mår ganska så bra. Jag har varit fri från slutenvården i två år, och lika länge har jag varit självskadefri.

Nuförtiden fylls mina dagar med skolarbete (läser psykologi på Komvux), pianospelande, pyssel och skrivande på bloggen Mörkrädd. Jag har även kaniner och ett marsvin som behöver kärlek och omvårdnad varje dag. Jag tycker om att lyssna på musik, främst Depeche Mode och Skinny Puppy, och att läsa. Läser allt utom science fiction (förutom Liftarens guide till galaxen, såklart!)


Muffin Kanin <3

Hur kom jag då ur psykkarusellen? Tillslut, efter en del händelser då jag var tjugo år, så beslutade en läkare att jag skulle sluta med alla femtioelva mediciner som jag var ordinerad (och som inte hjälpte alls). Avgiftningen på PIVA var hemskt, men jag klarade det, och efter det...jag var som en ny människa, för att dra till med en kliché, men det är sant. De där borderline-humörsvängningarna försvann, den gigantiska ångesten försvann och jag hade och har tillräckligt med impulskontroll för att stå emot mina självskadeimpulser.



Därför råder det nu ovisshet om jag verkligen har borderl... okej jag vet att det heter emotionell instabil personlighetsstörning! i alla fall så kanske jag inte har IPS, utan istället har bipolär sjukdom. I maj kommer jag att genomgå en utredning för detta.

När jag blir stor (haha), eller snarare: när jag har min gymnasieexamen klar, så vill jag antingen bli barnpsykiater eller barnpsykolog, eller jobba med något tekniskt. Just nu är jag inne på att läsa civilingenjörsprogrammet på något universitet, men jag har inget definitivt bestämt. Jag tar studierna i lugn takt och försöker att inte stressa. Ibland så är långsamt det snabbaste!

Jag önskar er alla en trevlig dag =)

Kram från Victoria <3            

11 kommentarer :

  1. Välkomnar dig officiellt nu då förstås
    Intressant att läsa om dig

    jag tänkte med en gång - hey hon är jag fast tvärtom
    Jag har haft diagnosen bipolär 2 sen urminnes tider men litar inte på läkarnas accepterande av tidigare kollegors journalanteckningar.
    Har bett dem kolla ifall jag har borderline eller både ock.. men nä, psykologen menar att jag inte kan ha borderline pga min självinsikt.
    Nu är det inte så att jag vill ha borderline, däremot är jag säker på att de har missbedömt mig... eller åtminstone missat något
    eftersom inget funkar på min sk bipolaritet så.. Men jag är ensam om att tänka så eftersom resurser, resurser.. förmodar jag.
    Jag är snart benägen att acceptera vilken diagnos som helst sålänge den är rätt! Rätt diagnos=rätt behandling
    Jag skulle vilja göra en adhd-utredning men har nog inte orken att bry mig tillräckligt längre.

    Du verkar ha kommit långt för att vara så ung, men å andra sidan det du berättar " "vårdades" jag sex år inom slutenvårdspsykiatrin" kanske gör något med psyket (förmodar jag)som tar andra en livstid att klura på (existensiella tankar i omgångar and whatnot)

    Dina mål är beundransvärda.

    Kram och ha en bra dag du med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, 6 års slutenvård gör naturligtvis saker med psyket, både positiva och negativa. Jag får ofta höra det, att jag är klok och har kommit långt för att vara så ung, hehe, men jag tror att det är en direkt verkan av att inte ha levt ett "vanligt" tonårsliv. Jag har ju fått ägna mig åt mängder av olika terapier och analyser av mig själv, och då lär man ju känna sig själv på ett sätt som man kanske inte gör annars...

      Knepigt det där med diagnoser =S Jag hoppas verkligen att du kan få någon ordning på det hela <3
      Jag frågade min läkare en gång om psykiatrin brukar sätta den diagnos som är "minst fel".
      Hon svarade ja...

      Radera
  2. Intressant berättelse. Jag tror det är vanligt med felmedicineringar, det är trubbiga verktyg. Speciellt unga borde man vara försiktig med. Skönt att du kom ur det.

    Lycka till med fortsättningen och välkommen hit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar också vara vanligt att man bara öser på med medicin efter medicin, istället för att ta bort de mediciner som inte har någon effekt =(

      Åh, tack <3

      Radera
  3. Välkommen till vår gemenskap! =D
    Om du har frågor, eller vill bara prata av dig,
    tveka inte att höra av dig! =)

    SvaraRadera
  4. Välkommen hit!! Jag hoppas att du ska trivas med oss och vår lilla gemenskap!

    (Annan är lite frånvarande för Annan har snöat in sig på att leta kattmördare på le internetz)

    SvaraRadera