Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

måndag 22 oktober 2012

ADD?


Igår var jag hos en ny läkare som att jag förmodligen kunde skrota min långa medicinlista, få rätt diagnos samt en medicin eftersom han ville göra en ADD-utredning.
Han var förundrad över att ingen inom vården gjort det tidigare. Kanske för att jag ALLTID varit medicinerad med lugnande medicin?

Ville bara dela med mig till er. En stor grej för mig. Ni som fått diagnos ADD/ADHD som vuxna får gärna dela med er av era erfaranheter i kommentarsfältet här eller på min blogg. Hade betytt mycket med lite hjälp på vägen.

Tack Sistern in arms(and bros) för att jag får dela med mig här!
Kram till alla från Glittervargen

7 kommentarer :

  1. Jag har skrivit lite här om min väg till "rätt" diagnos:

    http://chaoticsystems.wordpress.com/den-oandliga-historien/

    Ska snart dra i gång ännu ett korståg för att få min diagnos officiellt. Har egentligen inte ens fått göra en riktig utredning utan bara en screening (nivå 1 (finns nivå 1-3)). Finns inga pengar till att göra en utredning där jag bor så därför får jag ingen diagnos. Träffade aldrig ens människan som analyserade mina screening papper. Får dock testa CS mediciner och ska på läkartid igen i december för att få testa något annat än Concerta.

    Här är en länk för hur det, så vitt jag vet, "Bör" gå till:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/Omr%C3%A5de%202/Psykiatri%20Affektiva%20I/Riktlinjer_%20for_neuropsyk_bedomning_o_utredning_i_VGR.pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju helt vansinnigt att ekonomin hindrar läkarna från att ge rätt diagnoser! Jag tror inte att det är helt ovanligt, men många människor där ute mår kanske dåligt helt i onödan, när det egentligen finns en medicin som kan hjälpa dem.. Skrämmande.. :(

      Radera
  2. jag vill bara uttala Wowza!
    det är allt så skönt, kanon, uppfriskande, bra nyheter med bra läkare som ser patienten. Det är bra nyheter för dig och det ger hopp till de som läser detta.. att inte ge upp pga okunniga och lata tidigare läkare

    Lycka till Glittervargen!!


    jag undrar ibland om jag har ADD och kanske som barn haft ADHD, men visst krånglar de och försöker få en att glömma av eventuella utredningar?

    SvaraRadera
  3. Grattis till utredningen! Det är inte lätt att få en sådan genomförd. Jag genomgår just nu ADHD och Aspergers-utredningar. Vet inte vad resultatet kommer att bli, men det tog lång tid innan utredningen ens kom till stånd. Jag tog upp frågan med min psykolog för två år sedan. Då hade en läkare redan skrivit i min journal att jag kanske har Aspergers (för flera år sedan).

    Så det lönar sig att inte ge upp.

    Önskar dig lycka till på vägen och hoppas på att oavsett vad resultatet av utredningen blir så får du åtminstone några svar på vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas utredningen ger dig nåt Charlyene! :)

      Radera
  4. Vad skönt Glittervargen! Lycka till! :)

    SvaraRadera
  5. vad bra att du får göra en utredning! har självt gjort en sådan utredning och har bla diagnosen adhd (sen om den stämmer är en annan sak...)
    hoppas att det går bra!

    SvaraRadera