Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

torsdag 11 oktober 2012

Rutinernas varande eller icke-varande

Rutiner och jag har ett slags hat-kärlek förhållande till varandra. Jag blir uttråkad om jag har för många rutiner, fungerar inte alls om jag har för få och gud benåde dig om du ruckar på de rutiner jag har. Då kommer AS monstret och Grawwwwr! *nomnom* sedan är du verbalt nerhackad och min hjärna har återhämtat sig från en panikilskattack.

Inom psykiatrin och slutenvården så är rutiner religion. Lite för mycket kanske, och speciellt för någon som jag som gärna visar mellanfingret mot alla former av auktoriteter. Det är förmodligen ADHD-barnet i mig som spökar. De försöker stöpa alla i en och samma form, vilket enbart är idiotiskt och dömt att misslyckas. Arbetsterapin inom öppenvården där jag går (Västra Göteborg) finns i några få utföranden vid samma tider utan möjlighet till variation. Det fungerar inte alls för mig, inte alls. Att göra samma sak, på samma tid, ad infinitum ger mig panik. Vilket faktiskt gör att mina egna rutiner ger mig panik ganska ofta. Detta är i sig problematiskt eftersom jag behöver mina rutiner om jag ska komma i håg att äta och sova. Känner man inte hunger eller sömnighet så är rutiner det enda sättet att INTE glömma bort saker och ting. Och görs saker i fel ordning så glömmer jag bort. Därav gud benåde dig om du ruckar på mina rutiner. Då får jag hjärnlåsning, vilket sällan är konstruktivt.

Insåg dock i går hur fängslande dessa rutiner dock kan vara. Jag bli ofrivilligt fjättrad vid min egen lägenhet i mångt och mycket. Mycket har att göra med en rädsla att om jag bryter dessa rutiner, som tog mig över tio-års arbete att få till, så kommer jag att falla tillbaka. Tillbaka till att sova ingenting, äta ingenting, dricka för mycket och kanske till slut även slinka ner tillbaka i missbruket. Och jag vill verkligen inte dit igen. Dock ibland, som i går, så vill jag dit igen. Mest för att jag är trött, trött på att det är jobbigt att ens ha fungerande rutiner (ADL som psyk så fint kallar det *ryser*) som gör att allt utöver det faller. Om jag ska ha fungerande rutiner så kan jag inte göra så mycket mer utöver det. För de i sig självt suger musten ur mig. Och det känns djävligt patetiskt ibland att jag vid 30 just så pass orkar gå och handla själv utan att min hjärna havererar. Då blir lusten att ge upp ibland överväldigande stor. I sådana stunder är det tur att det finns serier man kan begrava hjärnan i, distraktion is the shit.

Min hjärna bråkar med sig själv om rutinernas varande eller icke-varande. Weee! *tjatter tjatter, tjafs tjafs, etc. etc.* Kan de någonsin bli för många?

7 kommentarer :

  1. bra inlägg

    det är så märkligt att vi är så olika. jag har inga rutiner whatsoever men ändå beskriver du känslor som jag har. min hjärna går på högvarv och allt jag kan göra är att distrahera med serierna jag tankar ner.
    psykvården har skrivit i sitt beslut att de har testat allt men inget har fungerat. sanningen är att de har lyckats nå innanför skinnet på mig med någon form av terapi, de har aldrig fått komma hem till mig och jag har aldrig lyckats gå utomhus som en del av någon kbt-övning. jag tänkte då att jag var för sjuk men tänkte nu att jag aldrig haft viljan.
    jag har fortfarande så många processer att gå igenom i skallen innan jag kan gå till affären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar säga att hjärnan borde komma med en förinställd av knapp man kan trycka på när det blir för mycket. Vore mycket praktiskt.

      Känner igen det där. Kan ta mig timmar att bara ta mig ut och gå till affären, och då velar jag hela vägen dit också. Urgh. Tänker ofta att det vore enklare om jag inte var tvungen att överanalysera allt triljoners gånger *suck* Har dock försökt förgäves att sluta med det. Synd att man inte kan fly från sitt eget huvud. Gawh.

      Psykiatrin har i mångt och mycket gett upp med mig med, just nu sitter jag mest och hoppas att LSS kan ge mig någonting vettigt så jag slipper bli knäpp. Dock svårt att förklara att jag behöver rutiner men inte för mycket. Och då säger de: "Hur mycket är för mycket?" Mitt svar: "Det vet jag inte förrän jag prövat." Gotta love my head sometimes :p

      Radera
  2. Hej.
    Jag är glad för er inbjudan! Hade varit great om det hade kunnat vara ett forum eller community-liknande?
    Eller är tanken en gemensam blogg bara? Oavsett, så är jag all in!

    Dock förstår jag inte riktigt hur jag skriver ett inlägg? Slow learner :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Det är en gemensam blogg men vi ser det samtidigt som ett forum eftersom vi utväxlar ord. Det bästa för alla nya medlemmar är att titta runt och se hur andra medlemmar gått tillväga när de var nya.

      Nytt inlägg skapar du enkelt genom att gå till http://www.blogger.com/home
      där klickar du på den orange knappen med en penna i och voilá så kommer du till redigeringsfältet för nytt inlägg.

      Skriv gärna dina frågor i separata inlägg, förslagslådan eller mail direkt till admin då detta var ett inlägg från en av våra medlemmar SpaceMonkey. Kommentarer bör ju gälla inlägget ifråga om man ska vara petig.

      Kramar
      inzi

      Radera
  3. Tänk en skalmanklocka, skulle inte det vara det ultimata? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, helt klart. Brukar skoja om det där genom att säga att jag är som Skalman med en fiktiv mat- och sovklocka. Vore dock praktiskt med en faktiskt sådan, hehe.

      Radera
    2. jag har en skal-man som ger mig tabletter och sånt där, annars missar jag det helt.. men i övrigt lyssnar jag inte alls på vad han säger. det låter som gurglande. väldigt gulligt iofs

      Radera