Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

tisdag 23 oktober 2012

Medicinfråga.

Hej kära ni!

Jag har varit på nåt slags utredningsmöte med en fristående läkare idag, för fkassans skull egentligen. Men hon föreslog att jag skulle börja äta Mirtazapin, hur ser era erfarenheter ut runt den här medicinen? Jag är skeptisk.. 

Jag kan läsa Fass tills ögonen faller ur, men jag vill höra era erfarenheter och tankar runt det här! 

Pöss
/Anna

Meh, jag glömde helt att förtydliga! Så kan det gå!

Jag är bipolär typ 2, äter lamotrigin, buspiron och atarax, samt diverse smågodis vid behov. Jag äter inga antidepp, och vill heller inte göra det eftersom jag kände att det inte gav mig tillräckligt mycket för att stå ut med biverkningarna. Men den här läkaren menade att jag borde prova det här och fick det att låta som nån slags mirakeldrog, och visst kan jag prova några månader, men jag är hellre lite deprimerad än att känna att jag inte kan tänka klart.

Hon tyckte i alla fall att jag skulle ha fast sjukskrivning, och skulle skriva det i sitt utlåtande. Det är bra!

9 kommentarer :

  1. Jag har haft den ,men kände mig varken bättre eller sämre...men jag är väldigt svår å medicinera..som med dom flesta piller kan det ju bli sämre innan man får effekt.så det gäller ju att stå ut å helst ha ett bra kontakt nät runt sig...å försöka känna efter å se tidiga tecken på att man eventuellt skulle må sämre...har du ätit nå psyk piller förut?kontakt i öppen vården? Jag känner en som åt mirtazapin förut,,hon hade typ noll biverkningar å mår jätte bra på dom ...det e svårt å säga alla är olika...hoppas du får hjälp å ...kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt! Jag glömde att ge lite bakgrund, glömde att inte ALLA vet vem jag är lixom.. :D

      Jag kan stå ut, men nåt vidare nät har jag inte.. Känner mig skeptisk till antidepp eftersom hjärnan blev som sirap och jag tappade bort ord och kände att jag inte kunde uttrycka mig ordentligt.

      Kram :)

      Radera
  2. Jag avskyr Mirtazapin. Visst, den hjälpte mig att sova litegrann. Men annars fick jag ingen effekt PLUS att jag gick upp nio kilo på en månad. Visst, det kanske inte händer alla. Men alla som jag har pratat med om Miratazapin säger samma sak: Viktuppgång. Och för mig är det icke acceptabelt. Andra kan ju tycka att det är värt det, om de får bra effekt av den. Det kan inte jag avgöra. Men för mig var det bara ett misslyckats försök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det verkar vara bieffekt nr 1, och hon menade väl att det var övergående. Jag har ingen lust att gå upp mer än vad jag redan har gjort.. Nio kg på en månad kan ju aldrig vara nyttigt!

      Nu satte ju inte den här läkaren in nån meds, det var inte hennes roll, men hon skulle skriva det som förslag till min ordinarie läkare..

      Radera
  3. Det var jäkligt längesen nu men jag gick upp i vikt av den, blev jättetrött.. jag menar för trött och seg av den. Som Charlyene så var det inte ok för mig att gå upp i vikt men det hade med min bulimi att göra. Min senaste läkare verkar ha förstått att effekten av att gå upp i vikt när man har en ätstörning i bakgrunden neutraliserar den eventuellt goda effekten på humöret. Och i fallet med Mirtazapin var det så plus att jag inte orkade göra något.

    Jag har för mig att jag blev seg i huvudet och sov extremt mycket på dem. Det var 13-14 år sen så tja, jag kan inte svära på att man blir dum men jag minns åtminstone att jag gick upp i vikt och sömnen väldigt väl.
    Det känns som att det är en medicin de flesta får testa när de har depression och det är väl inget fel i det. Du kan ju sluta när du vill med dem. Varken insättning eller utsättning är speciellt jobbig i jämförelse med SSRI och SNRI-preparat. imo bör tilläggas.

    jag rekommenderar därför Voxra istället som har varit den bästa antideppen för mig. den går inte att bli som sirap i huvudet av, det kan jag inte tro. men sen passar den inte alla som är bipolära heller, tyvärr. jag äter den i kombination med topimax

    Jag har hört från flera läkare att mirtazapin ger väldigt bra effekt. Men jag vet inte hur många som håller sig till den medicinen sen. Det skulle vara intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fan ingen lust att in och mixtra i huvudet mer än nödvändigt.. HON ansåg att jag var lite nedstämd, medan jag ändå tycker att det är så mycket bättre nu än vad det har varit på länge. Men det är inte säkert att ordinarie läkare håller med henne, han är lite speciell. Jag ska ändå träffa honom snart..

      Radera
  4. Kan bara hålla med Charlyene och inzi i denna fråga. Den hade liknande effekter på mig. I en period när jag inte kunde sova (hade några kvar hemma) så funkade de minst lika bra som neuroleptika. Visst har allt olika effekt på olika individer men enligt min mening finns det bättre preparat än Mirtazapin.

    Mwn som inzi sig så är in/utsättnings symptom lindriga, för mig var de icke-existerande.

    Ingen som jag prata med genom åren av vistelse inom psykiatrin och sluten vården har något positiv att säga om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag vet inte.. Men jag får avvakta och se vad min ordinarie läkare säger. Jag uppskattar alla era inputs! :)

      Radera
  5. Haft den medicinen tidigare, i två eller tre omgångar.
    Den kan vara svår, alltså med tanke på de jobbiga biverkningarna den
    kan ge.
    Men som alla vet så är allt det där individuellt, så det jag
    upplevde behöver inte reflektera på dig. =)
    Själv kunde jag bli yr lätt, tappa aptit, eller öka i aptit,
    må illa etc.
    Men som sagt, alla upplever olika.

    Så om du skall ta den, stå ut de biverkningsveckorna, som brukar
    vara 6-8 veckor, även om de är sjukt jobbiga, ger tabletten
    resultat EFTER den tiden, så är det värt allt illamående! =)

    SvaraRadera