Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

fredag 25 januari 2013

Det kemiska undret?

I snart fjorton år har jag ätit psykofarmaka från och till, mest till. Fass är, om inte min bibel så min psalmbok. Hoppet finns alltid där: denna gång ska det bli bra. Eller efter några års experimenterande: denna gång ska det bli en liten aning bättre. Enligt en snabb överslagsräkning är det sexton olika preparat jag har testat, ej medräknat tio smaker av lugnande och sömnmediciner. Lite mer än ett nytt piller om året.

Ibland infinner sig förstås tanken: vem är jag utan piller? Vem är jag med piller? Vad är insättningsbesvär och utsättningsbesvär och vad är sjukdomen och min det-förgångna-ångest och min det-närvarande-stress?

Just nu sätter jag ut en stämningsstabiliserare och enligt min man är jag milt hypoman. Ja det ser jag ju själv om jag tvingar mig till att vara objektiv (i sådär trettio sekunder). Jag kan inte avgöra om det är en kemisk svängning orsakad av mindre tillförsel av medicinen eller en kemisk svängning orsakad av en frisläppt hjärna som skulle uppfört sig så här oavsett vilket. Det blir en avvägning – ha tålamod och fortsätta nedtrappningen tills kroppen har vant sig, eller bestämma sig för att medicinen trots allt borde stå kvar. Ingen – inte ens hen med receptblocket – kan säga med säkerhet hur det förhåller sig. Men det omdekorerade sovrummet blir fint. Jag fixar aldrig hemma när jag är ”normal” så det är ju tacksamt med ett ryck ibland.

Med piller är jag annorlunda än utan, fast ändå inte. Jag har tagit mediciner som gjort mig ångestfylld, suicidal, paranoid, avtrubbad, överkänslig, värkbruten, och så förstås fet, frigid och fattig. Ändå ger jag inte upp, för jag har också upplevt mediciner som gjort mig icke-deprimerad, klartänkt, lugn, stabilare, och jo faktiskt, lyckligare. Jag börjar tro att det äntligen rör sig åt rätt håll. Även om det kan kännas ovant att vara sansad så går det nog att vänja sig vid. Kanske.

Självklart vill jag kasta alla piller. Självklart har jag kastat alla piller då och då. Senast blev det polishämtning så det är nog inget riktigt bra alternativ för mig. Trist. Min tillkrånglade relation med mediciner har varit ett Kebnekaise att bestiga och plocka ner sten för sten. Ingen inom vården har kunnat visa mig vägen, utan det är tack vare goda vänner som jag börjar trampa plan mark. Det finns ingen magi i pillerburkarna, det är egentligen inget mer spännande än en konservöppnare. Har du en burk att öppna så ta emot den. Ger de dig en hammare istället så spring. Jag ska aldrig mer tiga och lida.

Hur ser ditt förhållande till piller ut?


2 kommentarer :

  1. Wow, wow vad du är bra med orden. Du beskriver mig tänkte jag nästan, men det är ju faktiskt dig själv du berättar om.

    Jag och fass är inga främlingar för varandra heller, så jag fnissade lite. Inte så roligt känna sig som en labbråtta men det är småkul att känna igen sig hos andra.

    Det där med utsättning/insättning och vad som är sjukdom eller biverkningar är en jäkla djungel efter ett halvt liv av piller. Jag har själv testat att slänga alla piller, den metoden är inte ultimat för mig heller.

    Och till saken hör ju att jag minns att jag inte klarade mig utan piller.. då innan jag fick mina första. Så jag har sedan länge accepterat att jag kommer få äta piller resten av mitt liv.
    Däremot kommer de säkert modifiera doser, substanser efter hur mitt humör svänger.
    Jag försöker dock hålla mig ifrån meds som påverkar min personlighet för mycket och det är bra med någon i ens närhet som uppmärksammar sådant. Som din man t.ex.

    Tack för ditt superbra inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lika fascinerande när någon jag aldrig har sett kan relatera till något jag skriver (de flesta jag *har* sett kan ju inte det...)

      Först nu börjar jag uppnå någon sorts känsla av kontroll på medicinfronten. Jag börjar veta vad jag tror på och inte tror på, och jag börjar lita på min förmåga att kommunicera det till min läkare. Det är ett förbaskat stort steg!

      Så fint att du är alert på piller som påverkar personligheten negativt, perfekt medicinering kanske man aldrig uppnår men kuren ska inte vara värre än krämpan.

      Tack snälla själv för din kommentar.

      Radera