Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

torsdag 31 januari 2013

Hej allihopa! En liten presentation om mig själv då..

Mitt namn är Lina Tsutsumi och jag är ny här på Sister in Arms, så jag tänkte att jag skulle berätta lite om mig själv och om min diagnos som bipolär. Jag ska försöka skriva så kortfattat som möjligt, jag är nämligen rätt bra på att skriva hela biblar (; (obs, ni får ha överseende för min ironi i mina texter)

Jag är 23 år och fick min diagnos som bipolär typ 1 när jag var 15 år. För er som inte vet så innebär  att vara bipolär att man svitchar från att vara deprimerad till att vara manisk.
Nåväl, personligen tror jag att min diagnos utlöstes under den tiden då, eftersom jag var i puberteten, en allmänt osäker fjortis och olyckligt nog blev jag också mobbad i skolan under den perioden.

Jag var väldigt manisk under den perioden och lades till slut in på ett behandlingshem på Karolinska och återhämtade mig ganska snabbt där. Att komma till behandlingshemmet var det bästa som någonsin hänt mig, även fast det var oerhört jobbigt då, men jag fick snabbt hjälp och även direkt en diagnos på vad jag hade - alltså, bipolär typ 1.

Jag har sedan dess jobbat väldigt mycket på mig själv. Vart i alkohol träsket, åkt dit på några enstaka återfall och som många andra tjejer.. umgåtts med helt fel killar. Men sådant lär man sig. I stort sett har jag mått väldigt bra och utvecklat mig själv väldigt mycket.

Sedan ca två år tillbaka så har jag slutat med mediciner och dricker ingen alkohol. Jag gick innan på lithium, men har aldrig tagit så mycket lithium, så det var en tidsfråga innan jag slutade med det. Och alkohol förstod jag efter några års supande att det helt enkelt inte funkade för mig. Jag mår helt klart bättre av att inte dricka alkohol och har roligare förståss!

Många kanske frågar sig då hur jag klarar mig utan mediciner? Jo, jag har rensat ut mycket gifter i kroppen, jag tror på gammal asiatisk medicinkonst och sunt tänkade. Sedan är jag självklart väldigt noga med sömn, äta rätt kost och att motionera.

Dessutom har jag aldrig sett min bipolära sjukdom som något hinder. Det finns många som till och med aldrig märker att jag faktikt är bipolär, delvis kanske för att jag är en väldigt stadig, positiv och en livsglad person. Och som många läkare brukar säga: Många som är bipolära, behöver inte må dåligt, inte kunna jobba och kan leva ett helt normalt liv. Faktum är att det finns de som jobbar heltid och är bipolära, skaffar barn etc. Det svåra för oss är nog att hålla alla rutiner, som att sova, äta och motionera.Och det gäller väl de flesta andra psykiska sjukdomar förstås.

Annars då? Jag jobbar lite smått och har lite aktivitetsstöd, men min största passion i livet är musiken! Jag har en dröm om att jobba som producent i framtiden och har alltid tyckt om att skapa musik. Spelar själv instrument som piano, gitarr och trummor och kan sjunga lite, men jag är nog alldeles för blygsam att göra det.

Så om inte annat så kan ni kika in på min blogg, där jag mest då skriver om musik och min väg in i musikbranschen, men lägger även in lite inlägg om hur det är att vara bipolär och några peppande egoboost inlägg. Kika gärna in

Ja, nu vart det en bibel i alla fall.. hoppas ni orkar läsa (;

14 kommentarer :

  1. Trevligt att göra din bekantskap! Det är viktigt det där att komma ihåg att bipolär sjukdom kan ha många olika ansikten och att alla inte blir totalt handikappade för det. Jag hoppas du får fortsätta att må bra, fint att du tar hand om dig. Och lycka till med musiken!

    SvaraRadera

  2. Yoroshiku onegaishimasu Lina-san.
    Såklart vi orkar läsa. ^^. På vilket sätt rensade du ut gifterna i kroppen med asiatisk medicinkonst? Själv är jag väldigt intresserad av Ayurvedisk medicin och new age.

    Ta hand om dig. ^__^

    SvaraRadera
  3. Välkommen Lina! Vi är några med bipolär sjukdom här, jag är av typen II. Vilket lika väl skulle kunna vara kronisk melankoli som diagnos enligt mig, jag tror inte så bokstavligt på vad läkare menar på.

    Ditt inlägg var ingen bibel, det var intressant att läsa om dig.
    Känner igen mig i mycket

    Du får väldigt gärna berätta mer om asiatisk medicin, om du orkar vi säga.
    Det kanske är ett alternativ för andra som läser.

    Må bra
    kram

    SvaraRadera
  4. Tack till era fina kommentarer! <3
    Jag insåg nu att jag skrev detta väldigt hastigt och var tvungen att rusa ifrån datorn efter detta inlägg och glömde länka min blogg (vet inte riktigt vart den försvann?, som är http://linatsutsumi.com

    Svar till Inzi och Sayuri så kan jag gärna berätta mer om asiatisk medicinkonst! Jag vet egentligen inte om jag får berätta hur jag gör nu såhär via nätet, men jag använde mig av en japanska vattenmaskin som renar vattnet. Låter det för bra för att vara sant? Läs mer på enagic.com. Och det är inga påhitt, japanska forskare har tagit fram det här och används på många sjukhus i Japan!

    SvaraRadera

  5. Hoppas du kommer trivas här :)

    Så du har köpt en sådan japansk vattenmaskin? På vilket sätt har det funkat för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver inte ta min medicin, jag är i balans och känner mig frisk och fräsch tex. jag är aldrig sjuk. Dessutom är vatten maskinen väldigt bra mot rynkor och dålig hy, ja den är bra för allt helt enkelt. Fungerar även bra på vxter och djur.

      Många kan tycka att det känns helt overkligt med bara rent vatten, men faktum är att vi har så orent vatten världen över och trycker i oss saker som försurar våran kropp som, mediciner, skräpmat, alkohol etc. Med rent vatten (basiskt vatten) så neutraliserar det kroppen och gör att man mår bra. Alltså inga konstigheter.

      För er som är intresserade så kan man söka på Kangen Water på youtube för att kolla på videos. Annars tycker jag att den här är bra (kanske inte så bra kvalité). Varning för känsliga tittare!

      https://www.youtube.com/watch?v=fQj_uDQ4Nc4

      Radera
  6. Det är många kändisar som har hakat på den trenden också, som Beyonce, Angelina Jolie, Jennifer Lopez, Leonardo Di Caprio, Demi More och framför allt kända sportsmän. Kanske därför de ser så fräscha ut.
    Och nej, jag får inte betalt för att göra reklam för det här. Jag säger det för att kunna hjälpa andra. För mig har den förändrat mitt liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad kostade din? tittar på klippet just nu..

      Radera
    2. Intressant klipp. Vill prova sån maskin.

      Radera
  7. Kan instämma i att kost gör oerhörd skillnad tog själv helt bort socker, all processad mat, gluten samt kör på en till stor del inflammationsdämpande kost (långvarigt utmattningssyndrom). Jag mår bättre, rent fysiskt nu. Inte bra, men bättre.

    Det gäller dock att hitta vad som funkar för en som person. Alla är så oerhört olika rent biokemiskt. När man börjar lyssna på kroppen är den oftast väldigt bra på att berätta för en vad den behöver.

    Välkommen hit förresten!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Men får du in att du äter tre gånger per dag? Rutinen?

      Radera
    2. Hårt idogt arbetande. Kom först till skott med att äta regelbundet för en två år sedan. En larmklocka underlättar. Sedan har jag lärt mig att jag bör äta oavsett, känner inte hunger alls så har svårt med en naturlig balans i det. Det mesta är dock bara träning och erfarenhet.

      Radera
  8. Tack Space Monkey!

    Maskinen är väldigt dyr, kostar ca 22-30 000 kronor. Men det är verkligen värt alla pengar. Det är ju en livinvestering. Dessutom kan man delbetala rätt smidigt och jag har på ett år nu lyckats betala av allt, även fast jag inte får in så mycket.

    Det finns många kopior på maskinen som är billigare, vilket man ska akta sig att köpa! Maskinen ska kosta så mycket och köps av återförsäljare. Inte i butik!

    SvaraRadera
  9. Är det någon som är jätte intresserad så kontakta mig. Min vän säljer dessa maskiner och brukar ha kvällar där hon visar hur allt fungerar

    SvaraRadera