Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

lördag 26 januari 2013

Kedjetäcke

Vad är ett kedjetäcke?   
  • Ett täcke med kedjor längsgående hela långsidan. 
  • Täcket har samma storlek och ytskikt som ett vanligt täcke skillnaden är att längs hela långsidan är det sydda kanaler som kedjorna ligger i.
  • Ena sidan av täcket är mindre vadderat och kedjorna ligger mer ytligt och mer kännbart. 
  • Täcket finns i olika viktstorlekar.
  • Täcket är till för att lindra ångest och oro samt göra det lättare att komma ned i varv. 


Vilka rekommenderas kedjetäcke?
  • Täcket kan användas av vuxna och barn. 
  • Främst barn och vuxna med synskador. 
  • Högaktiva, personer med ADHD-problematik eller Autism/Aspergers.
  • Personer med höga ångestnivåer. 
  • Personer med sömnsvårigheter.    
 

 Hur fungerar kedjetäcke?

  • Genom att taktilt trycka mot kroppen gör det att en trygghetskänsla skapas. 
  • Trycket som blir gör även att flera ämnen i kroppen frigörs och har en lugnade inverkan. 

 Köpa ett kedjetäcke eller låna?

  • Kedjetäcke är fortfarande dyra och kostar ca 8000 - 10000SEK. 
  • Finns oftast möjlighet att via arbetsterapeut/hjälpmedels centralen få prova/låna ett täcke. (Skiljer sig mellan olika landsting.)     
 

 Att "låna" ett kedjetäcke 

  • Först görs en bedömning om vilka svårigheter som finns och om kedjetäcke kan vara till någon nytta. Vilken vikt på täcket som är lämpligt etc. 
  • Efter det är det en prövotid då nattdagbok skall föras och en utvärdering görs. 
  • Fungerar täcket bra förlängs prövotiden till lånetid med utvärdering ca en gång om året. 
  • Det är bra att ha påslakan på täcket för att skydda. 
  • Täcket går även att tvätta i maskin. 
 

 

 


11 kommentarer :

  1. vad bra information!
    jag har nyligen frågat efter bolltäcke och kommer snart få låna ett sådant
    kedjetäcke fungerar på samma sätt förstår jag efter ditt inlägg
    jag visste inget om dem innan faktiskt

    har det varit effektivt för dig?

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vet sen innan att många inte vet om varken bolltäcke eller kedjetäcke och har även skrivit tidigare om det på min egna blogg. Inte fören nyligen jag visste att det fanns bolltäcke :P

      För mig funkar kedjetäcket jätte bra men de senaste månaderna har jag knappt använt det pga mina ryggproblem och nu för att jag blev opererad den 14/1... Förr brukade jag sova med det och ibland för att trycket inte skulle bli för mycket la jag kedjetäcket ovanpå mitt vanliga täcke. Annars har jag det i soffan, lägger det i knät när jag kollar på tv osv. eller har de över mig när jag vilar.

      Mitt täcke är ju bland de tyngre 8,2kg men ett lättare hade inte gett samma effekt. Hur mycket väger ditt bolltäcke? Du får gärna hålla mig uppdaterad om hur det fungerar för dig.

      Kram

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Intressant. Efter min utvärdering med sömndagbok fick jag mitt täcke. Permanent. De kanske inte gör så nu, fick mitt för ett par år sedan.

    Sover själv enbart med bolltäcke, skulle inte kunna ha ett till täcke, det skulle bli alldeles för varmt. Sover dock uteslutande med bolltäcke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Beror kanske också på var man bor. Jag har haft mitt i några år men vi gör en utvärdering varje år för är ju onödigt att ha ett hjälpmedel som inte är till nytta. Har du lust och skriva lite om bolltäcke? Funderar på vad som gör dom tunga. Hur stora bollarna är osv. ..

      Radera
    2. Återkommer om det när hjärnan fungerar någorlunda igen, just nu duger den inte mycket till något på grund av stress och insomnia.

      Radera
    3. Usch hoppas du kanske mår lite bättre nu.. det du skrev förklarade det bra iaf. Men tänkte bara höra med dig om du testat andra hjälpmedel med liknande effekt? För några år sedan hade arbetsterapeuten på dsv här en sorts stol liknande sacosäck men med "armar" som man la över sig. Kändes som att bli kramad av en jätte. Och det var lite som kedjetäcke för samma sorts tyngd..

      Radera
  4. Vad är det för skillnad på effekten av ett kedjetäcke jämfört med effekten av ett bolltäcke? Någon som vet?

    Dunderklumpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jag också funderat på men då jag bara har erfarenhet av kedjetäcke kan jag inte svara på det. ..:-( Har du testat något av dom?

      Radera
  5. Jag tycker bolltäcke blir så varmt, speciellt när jag sover med pyjamas. Därför kör jag med kedjetäcke, det väger ca 8 kg och jag tycker mycket om det :) köpte det på komikapp (tror det hette så) och läkaren skrev intyg om mina diagnoser så att jag "fick" täcket eftersom det räknas som ett "hjälpmedel". Rekommenderar både boll- och kedjetäcke till dom som gillar att ha saker mot kroppen, kanske till de som sover med många kuddar och vill omsluta kroppen i något. De är lite tunga så har man mycket andningssvårigheter och får panikkänslor av tyngre saker över kroppen så kanske det inte är så lämpligt... kram på er alla och tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
  6. Jag fick ett bolltäcke men tyckte inte direkt om det, det ligger och drar på sig damm nu.. Ett av de största problemen tycker jag är att det inte går att tvätta, eller det gör det ju så klart, men försök få tillgång till en maskin som klarar 16 kilo eller vad det stod. Alternativt får man lämna in det och det skulle kosta några hundra att få det tvättat.

    SvaraRadera