Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

tisdag 5 februari 2013

Bipposjuk igen.

Då va man återigen galen!
Jag svänger värre än värst och det känns inte alls bra.

Det som gör saken ännu värre är avsaknaden av pengar eftersom soc blåst mig, jag va ju på beroendeenheten idag och lämnade lite prov och träffade min kontaktperson och berättade hur det låg till.
Att stressen över att inte kunna betala el, hyra, hemförsäkring, telefon osv. har satt igång min sjukdom.
Att jag pendlar mellan manisk och deprimerad.
Min släkt gör heller inte saken värre då den påverkar mig negativt, sorgligt men sant.
Jag vill inte snacka skit eller annat men att vuxna människor beter sig på ett visst sätt emot mig när jag behöver hjälp som mest är helt otroligt.
Trodde blod va tjockare än vatten, men fy fan vad fel jag hade.
Huggas i ryggen är inget snällt.

Jag vill inte baktala någon så därför har jag sagt det jag täcker och tycker om saker.
Tyvärr så har människorna som delar blodlinje med mig på ett eller annat sätt inte kunnat ta min ärlighet, men det är mitt eget fel.
Jag trodde jag kunde få stöd från annat håll när det nu blev så här men icke, personen som också är släkt med dem som gjorde mig illa va inte på min sida. Konstigt nog.

När jag duschade för några timmar så kom härdsmältan, då va det kört och jag brast ut i världens gråt.
Eftersom jag har svårt att gråta framför människor så satt jag ner i badkaret med duschen på och en handduk i munnen för att min kära sambo inte skulle höra.
Jag berättade inte för honom om händelsen för ens idag, han undrade varför men det va väl för att jag skämdes att min släkt vänder mig ryggen.
Berättade också för han att jag är rädd för att han ska lämna mig nu när jag är sjuk och jobbig, för jag blir jobbig.
Förstår inte hur mr. 4år klarade av mig, men det gjorde han och jag tror faktiskt att killen min också kan klara av det.
Han har ju än så länge aldrig varit med under en hel sjukdomsperiod utan endast sett lite av det.
När jag va inne i den värsta rapid cyclingen på länge under tiden jag jobbade så såg han ju aldrig när jag svängde som värst då vi inte bodde ihop och endast träffades ibland med tanken på avståndet det va mellan oss då.

Jag hoppas min mamma kan hjälpa mig på traven att bli frisk igen, hon får vaka lite över mig nu.
Och jag är även tacksam över att min älskade farmor finns, vad hade jag gjort utan henne?
Får inte glömma kärleken här hemma, han är underbar och ställer upp.
Hoppas bara inte jag blir på tok för needy och påfrestande för han så han drar.

I alla fall så håller jag på att baka lite naturgodis nu mitt i natten då både jag och älsk kände oss lite godissugna efter kvällens aktiviteter.
Det blir liknande kokostoppar fast den ena smeten med endast vit choklad och kokos, den andra med jordgubbar, vit choklad och cocos.
Sist jag gjorde dessa blev dem magiska, det är meningen att man skall smälta mer vit choklad och doppa dem i så dom får ett skal, men vi valde att inte göra det då det redan är vit choklad i dessa skönheter och dom va goda som dom va.
Att jag bakar 01:38 på natten kan ju vara för att jag nu igen klättrat upp på stegen mot det blå.

Jag hatar verkligen detta velande upp och ned, hoppas att detta går över på några dagar.
Om det är så att jag ska fortsätta vara sjuk om några dar så får det faktiskt bestämma sig för om jag ska vara manisk eller deprimerad.
Man hinner inte ställa om sig nu efter humöret och det känns som någon skriker inne i mitt huvud.
Hoppas verkligen inte att jag blir psykotisk.

Nu skall jag återgå till min bakning och sedan får vi se om jag kan sova alls i natt.
Hittade en burk valerina natt och får hoppas dessa fungerar om man tar en sisådär 4 stycken som det står på burken att man kan göra.
Känns som detta blev ett lite konstigt inlägg men det får duga!

Sov gott alla!

(Är det någon som är sugen på receptet så är det bara att hojta till så slänger jag in det i ett blogginlägg på min egna blogg, bilder kommer också finnas där.)

11 kommentarer :

  1. halloj, nattuggla nummer 2 här

    jag har själv erfarit kombinationen ekonomisk kris och psykisk botten, flera flera gånger
    när jag var 20 something så var det just soc som skulle jävlas så en blev sen med att kunna betala räkningar
    soc, f-kassan och vården har arbetsgivare gemensamt men verkar dock följa motsatta riktlinjer

    jag vet inte hur många gånger jag bett mina nära läsa på om bipolär sjukdom (det finns broschyrer, det finns info på nätet osv)
    men något säger mig att de inte gör det av olika skäl som bara de känner till
    kanske de är omedvetna om det.. men ibland verkar det för mig som om de inte tror på psykisk sjukdom men låter mig hållas liksom

    inte alla förstås, jag talar om några få inom släkten som inte greppar förståelse
    jag greppar dock deras icke-förståelse och går vidare med mitt

    jag tror du har en superkärlek hemma
    du kommer förmodligen tvivla då och då igen, men det är i grund och botter inte på honom väl? det är på dig själv?
    jag har l i t e, samma sak.. dock händer det extremt sällan
    jag har min älskade som är allt för mig
    men jag kan ibland höra hur jag blir för mycket, du vet när man plötsligt hör sig själv svamla på för mycket och för snabbt om ingenting
    och när jag blir medveten om det så kommer de tankarna på köpet - hur fan ska han klara av det resten av all tid vi nu får?
    för jag är ju nere rätt ofta
    jag kan inte tänka mig hur det är att leva med mig
    men jag vet hur det är att leva med mor som är bipolär.. 1 dessutom
    inte tvåa som jag
    Vad härligt att du känner den närvaron av din mamma och att du har kvar din farmor.
    Träffas ni ofta?

    nä, inte konstigt inlägg, bra inlägg
    du avslutade ju med nattbak, skitkul
    lägg upp recept på din sida så länkar jag under fliken länk (Space Monkey har redan lagt dit en länk till världens goaste kladdkaka)

    Sov gott själv
    Och kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig!
      Man blir fruktansvärt frustrerad när nära och kära försöker blunda för problemet och inte tar det på allvar. Jag är sjuk och så är det bara.

      Det är alltid mig själv jag tvivlar på och inte på kärleken. Jag borde vara tvärsäker på han men är ofta rädd att han ska lämna mig för att jag är jobbig när jag är sjuk och krävande.
      Jag själv skulle aldrig klara av att leva med mig så därav rädslan antar jag. :/

      Jag och farmor träffas rätt så ofta, hade velat träffa henne mer men av någon anledning, antagligen pga min lathet, så blir det uppehåll ibland.
      Men imorgon ska vi ut och gå. :)

      Receptet ligger nu uppe med nya inlägget. Prova dem vettja!

      Kram!

      Radera
    2. När ML pratar om sin käresta så syftar han alltså på mig =)
      anhöriga får vara med här, inte för att han hade något val när jag startade denna blogg he he

      han har alldeles rätt

      lathet?! du vet inte vad du pratar om
      eller ja, jag vet att hela världen är av åsikten att man inte ska jämföra
      men jag rör mig inte utanför dörren alls, om ens sovrummet
      så jag tycker du gör skitbra ifrån dig

      kram

      Radera
    3. Jag försöker så gott jag kan att åtminstone aktivera mig trots att jag är deppig. Annars fördriver jag tiden och distraherar mig själv med tv-spel, då är man ju koncentrerad och tänker inte så mycket på det runtomkring.
      Laga mat kan också göras för att inte tänka så mycket. Det är saker som fungerar för mig i alla fall. :)

      kram

      Radera
  2. Vet inte om alla män är så barnsliga som jag, men om jag märker att min käresta mår dåligt och det uppenbarligen finns luckor i vad min käresta säger till mig, så tror jag gärna att det är något fel på mig. Eftersom hon inte vill prata med mig om problemet. Så åtminstone det bör du nog tala om för honom. Att du mår dåligt över något som du inte ännu kan prata om, men att det inte har med honom att göra. Jag föredrar att få veta vad det handlar om, men alla har rätt till ett privat liv även i ett förhållande såklart.

    Finns det inga juridiska ombud som kan klarlägga vad sociala har för skyldigheter och vad de har rätt att göra? Det kan ju inte vara upp till varje småpåve att diktera vad man har rätt till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag berättar alltid när jag mår dåligt, oftast med en gång annars märker han det ofta själv med en gång nåt inte är som det ska.
      Sedan är han väldig noga med att fråga varje morgon hur det är och även under dagen och jag är alltid ärlig.
      Alltid är jag också noga med att säga om det har med honom att göra eller inte.
      Jag sätter ofta på mig en mask om dagarna och är annorlunda utåt än vad jag riktigt känner men han genomskådar min bluff oftast.

      Jo det finns väl antagligen juridiska ombud men sedan är det som min kontaktperson på beroende sa att dom har en skyldighet att ge mig pengar då man ska få det när man går i substitutionsprogrammet om jag gör, även om jag kanske har tjänat lite över normen.
      Hon som jag har på försörjningsstöd är dock en jävla paragrafryttare och har inte riktigt förstått hur reglerna ändå är för folk som går på subben.
      Hon från beroende hade pratat med henne idag och berättat villkoren och jag antar att jag får pengar nu vare sig soc vill eller inte, jävla apor.
      Soc-tanten mejlade mig också idag och sa att dom skulle ta upp det i nån jävla grupp imorgon så vi får se vad domen blir.

      Radera
  3. vilka luckor? har du lobotomerat dig nu igen av misstag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det för luckor du kan ha som ML pratar om? :/

      Radera
    2. ja du, min sambo uttryckte sig lite lustigt
      jag ser på honom när han inte begriper vad som händer och det bästa jag kan göra då är att be honom ge mig lite utrymme för att jag vet med mig att jag när som helst kan säga något som inte hör till min person, snarare min sjukdom.. det är så otroligt svårt nog att skilja dem åt i vanliga fall då mycket utav min sjukdom har gjort mig till den jag är,
      men just i attacker av depression/ångest så är jag allra minst av den jag är

      Radera
  4. ja "luckor" var ett felval av ord. ursäkta! jag menade att när de första deppdipparna kom så visste jag inte vad orsaken var, och letade i första hand hos mig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. även jag letade i första hand hos dig ;p
      haha

      Radera