Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

söndag 3 februari 2013

Obalans i levern = Depression

Verkade som att många vart intresserade av att veta mer om asiatisk medicinkost och annat som inte behöver innebära medicin. Så jag tänkte skriva lite kort om det här.

Är det någon som för det första gått till en homeopat? Gör gärna det. De kommer med väldigt bra råd om kost, vitaminer och liknande för kroppen som inte innebär medicin.

I alla fall så är jag halvjapan och jag har alltid trott på asiatisk medicinkonst. Min mamma brukade till och med lära mig vad all mat på bordet innhöll för näringsrikt så jag lärde mig det.

Jag spånade lite in på det där med depression för något år sedan och undrade egentligen vad det beror på? Jo, har man depression så har man obalans i levern. Alltså har man en ostabil lever. Likaså är det med allergier om någon har det så beror det oftast på obalans i lungorna.

Då tycker jag att det är lite konstigt som läkare att faktiskt skriva ut anti-depressiva mediciner till patienter som är deprimerade, eftersom medicinerna går ju - just det, via levern. Ni förstår vad jag vill komma fram till. Läkare är duktiga på sina mediciner, men de kanske inte alltid vet grundorsakerna till vissa sjukdomar. Därför är också viktigt att forska i sin egen sjukdom och kropp och komma fram till naturliga livsmedel som du mår bra av.

Så vad kan man göra för att få levern bättre? D-vitamin är det bästa, men man ska akta sig för vilken D-vitamin man tar. Tar man alldeles för starka vitaminer så kan man få fettlever,  precis det som alkoholister får och det är inge vidare bra.. Utan istället ska man äta D-vitamin som inte går via levern. För er som tror att det är för bra för att vara sant? Gå till närmaste hälsokostbutik och köp ett par starka D-vitaminer och testa. Ni kommer definitivt märka skillnad. Och om ni köper D-vitaminer så köp på hälsokostbutik. Dem på Apoteket har inget näringsvärde och dem vitaminerna kissar man bara i princip ut. Något dyrare i hälsokostbutik, men så mycket mer värt det.

Annars är också brännesle-te bra för levern också. De rensar ut alla gifter i levern. Smakar inget vidare, men ett undervärk för kroppen. Är du sjuk eller bakis så hjälper teét riktigt bra!

Andra saker som kan skydda och stärka levern:
Röda linser, papaya, potatis, blomkål, vindruvor, aprikos, persika, fikon, svarta sesamfrön. Och naturligtvis är det bra att undvika alkohol. Något som också sägs driva ut alkohol ur kroppen är grapefrukt och banan.

Sedan får vi ju inte glömma solen! Ut och rör på er och få D-vitamin från solen. Det kan göra vilken människa som helst pigg. Det finns faktiskt en anleding till att människor är så glada i varma länder och varför så många i västvärlden har drabbats av depression.

Hoppas ni blev något klokare på mitt inlägg. Hem och testa säger jag bara! (;

1 kommentar :

  1. Hej,
    Bra inlägg om depression. Själv tror jag mer på naturläkemedel.

    mvh

    SvaraRadera