Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

söndag 10 februari 2013

jackie och den borttappade sömnen.


jag och den fantastiska sömnen har inte varit vänner på evigheter. jag är överlycklig om jag får sova tre timmar i sträck, utan att vakna, en natt. vilket inte händer alltför ofta.

jag har testat alla möjliga (sömn)mediciner, i höga doser, utan resultat. jag har plöjt igenom x antal böcker om sömn(problem) - men blir inte klokare eller bättre på att sova. läkarna hävdade länge att en inläggning skulle hjälpa mig med mina sömnproblem. as if.

i natt har jag sovit sammanlagt kanske fyra timmar. har vaknat till och från - med panik och knytnävsångest. klappat katt för att lugna ner mig och sedan somnat om igen. sen har det fortsatt så. klockan 06.00 lämnade jag sängen.

jag äter zopiklon och nitrazepam för att somna. de fungerar sådär. men det gör mig lite avtrubbad åtminstone och det är skönt. alltid något.

nu kaffe och snus. ännu en ny och alldeles för lång dag.

3 kommentarer :

  1. Har exakt samma problem,lika usel sömn.Har ätit Imovane i över ett år och bytte sen till starkare Zolpidem som jag nu tagit i ca.6mån. Jag somnar med hjälp av dom,men sömnen blir kort,i 3-4tim,som även du skrev.Tog Propavan förut,för att förlänga sömntiden med några extra timmar,men jag får ännu jobbigare drömmar av dom och sen blir man ganska groggy dagen efter.Har testat kvällsro-te och naturtabletter också,men dom hjälper absolut ingenting.
    Nu är mina insomningstabletter slut och har ingen ny tid läkaren först om en månad.Har börjat jobba heltid,får vakna redan 04.30 på morgonen...så ni kanske förstår att sömnen har bara blivit ännu sämre,eftersom nu är hjärnan ännu med stressad.
    Hur länge står man ut,innan kroppen/hjärnan ger upp?? :-(

    SvaraRadera
  2. Kan själv relatera. Har gått på alla otaliga sömnmediciner och lugnande, som fungerar en vecka eller så, de slutade jag ta för några år sedan då de inte hjälper. Det som hjälpte i vissa perioder var lågdos Seroquel, fast då blev jag så zombie dagen efter att jag fick sluta med det också.

    Det som hjälpt mig mest är mitt bolltäcke. Även om jag inte är skonad från min insomnia så är den lite bättre. har dock fortfarande problem med sömnlösa perioder. Som nu då jag sovit tre bra nätter på lika många månader.

    Tror man faktiskt kan "stå ut" ganska länge. Kan inte ens komma i håg sist jag kände mig utvilad. Förmodligen var det någon gång innan mina sömnproblem började för en så där femton år sedan.

    Sorgligt men sant så tror jag att man vänjer sig. Mitt normalläge är alltid trött, bara en gradskillnad egentligen. Sedan har jag någonstans accepterat att jag förmodligen aldrig kommer att kunna sova ordentligt. Det underlättar, inte djävligheten i att inte sova utan snarare frustrationen över att inte göra det.

    *kramar*

    SvaraRadera
  3. sådär lagom sen kommentar..

    sömn sömn, vilket delat bekymmer vi har har
    jag sväljer 4 st propavan om natten för att få sova några timmar utan avbrott.. men jag skulle kunna ta fler utan någon förändring
    och insomningstabletter gör inte mycket för mig

    får se sen hur det blir med bolltäcke
    ett som är säkert är att sitta hemma och inget göra bidrar enormt stort till min sömnlöshet
    är ni andra ute och aktiva något?

    SvaraRadera