Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

fredag 1 februari 2013

Space Monkey Is Alive!

Det var då ett tag sedan jag skrev här. Det har mest berott på att jag har under en längre period befunnit mig i en hög stress/insomnia period. Mina, redan bristande, kognitioner faller totalt och koncentration och tålamod blir nästintill icke existerande.

Hur som haver, jag skriver inte detta för att yra kring min egen existens så mycket, det har jag min egna blogg till. Kommer skriva lite varierat i detta inlägg. Om det blir rörigt och osammanhängande beror det enbart på att jag haft ca. 4 dagars fullgod sömn under lika många veckor.

BOLLTÄCKE:

Jag har haft ett bolltäcke i ja, tror det är en två år nu. På grund av kronisk insomnia (15+ år) samt att mediciner sällan hjälper i längre än några dagar, om ens alls, så fick jag möjligheten att testa det.

Sover enbart med bolltäcke. Jag behöver det varje natt och det är alldeles för varmt för att ha ett extra täcke under. Lyckligtvis är jag lättfrusen av mig så det stör mig inte nämnvärt. Inte heller stör det mig att fästmannen sover i bäddsoffan när han är på besök då jag alltid haft svårt att sova bredvid andra människor. Täcket tar nämligen upp hela min 120 säng, även om det rymmer i ett vanligt påslakan. Att bädda med det är urgh, det väger sju kilo. På det positiva får jag dock träning varannan vecka.

Bolltäcket består av bollar som påminner om de man ser i bollhav. Mitt är inte indelat så man kan skyffla runt dem till vart man vill ha mer tyngd, eller om man vill ha det jämnt. Förutom att sova under det så är det också mysigt att ligga under det och lyssna på medveten närvaro skivor samt under panikattacker är det helt underbart. Det jobbiga är ett en inte kan frakta det med sig på semester. Funderar på att skaffa en kedjefilt till sådana ändamål. Dock reser jag ju i princip aldrig någonstans, att bryta rutiner går ju bara inte ;)

Jag lånar inte mitt täcke, jag fick det. Vilket för att vara VG-regionen är ganska awesomesauce med tanke på att resten av organisationen suger.

DIVERSE INFORMATION:

- Mobila teamet i Göteborgs kommun är uppe igen. Information finnes här: Mobila Teamet

- Personliga Ombud kan jag varmt rekommendera om en behöver hjälp med praktiska myndighetssaker. De håller just nu på att hjälpa mig med att skriva en anmälan till Socialstyrelsen. Det kan hjälpa en med i princip allt en kan tänkas vilja ha hjälp med. De kostar ingenting och är där för din skull. Väl värt om en känner att man fastnar i stolarna inom psykiatrin, Försärkingskassan, AF etc.

Om någon vill ha tips och tricks eller bara allmän info angående Göteborgs psykiatri får ni gärna fråga. Gäller både öppenvården och slutenvården. Affektiva är jag tyvärr inte så insatt i och egentligen inte heller psykos, dock kan jag skaffa information om psykos om någon skulle vilja det.

Just det, på det positiva: En remiss är skickad till neuropsykiatriska utredningsenheten i Mölndal så jag kanske (hoppas) äntligen får en fullständigt NPF utredning.  Samt att min ansökan till kunnaklara i Göteborg (rehabilitering för AS/AD(H)D) ligger nu hos LSS. Saker faller på plats rent praktiskt. Nu ska bara jag göra det också.

Hoppas ni alla har det så fint ni kan därute i Sverige och ett stort välkommen till alla nya ansikten!

3 kommentarer :

  1. Buh! Din hjärna är så ond mot dig som inte låter dig sova! Kan vi straffa den utan att det går ut över dig? I kid
    Du får yra över din existens hur mycket som helst, här eller/och din blogg avgör du bäst självklart.

    Förresten, utöver bolltäcke, äter du någon sömnmeds mot din insomnia nuförtiden?

    Yay! Positiva nyheter är underbart! Vad innebär en sådan rehabilitering undrar den okunniga?

    Yikes, jag blir lite orolig, ska jag verkligen låna ett bolltäcke när jag tänker efter. Det låter så jobbigt trots allt. Men det är bara lilla jag, som är van vid att vara så handlingsfuckedup att jag inte kan tänka som andra. Klart jag ska testa täcket en tag iaf. Ni som har behållit era täcken har haft orsak till det.

    Personligt ombud som du har är nog något många unga kan behöva idag. De blir väldigt lätt överkörda pga deras oerfarenhet att tala för sig själva. Tack för att du delar med dig. Kanske vi kan lägga upp mer info om detta vid tillfälle.

    SvaraRadera
  2. Tack för välkomnandet. Jag har aldrig använt personligt ombud själv men har vänner som har och det kan vara guld värt om det är rätt person.

    SvaraRadera
  3. Tack :) Bra förklaring om bolltäcket tror jag förstår nu. Kram

    SvaraRadera