Vi som skriver gör det i olika kapaciteter och orsaker, men alla har kommit hit för att få stöd av varandra i kampen mot psykisk ohälsa. Ni är välkomna att kontakta oss ifall ni vill blogga med oss.

tisdag 19 februari 2013

FK1999A

Hej på er.

Tanken var att jag skulle ha fixat det här först och bloggat om det sen, men efter att ha försökt få kontakt med Fkass till och från i en vecka så .. så försvann tålamodet.

De har en blankett som heter FK1999A - "Intyg för förmånstagare", den går naturligtvis inte att beställa på nätet eller på självbetjäningen, utan man måste få kontakt med en riktig (icke telefonist) person. Varför göra det enkelt lixom? Med den så får man tydligen diverse rabatter på buss och flyg och jagvetinte om man har sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikapps-ersättning (eller ålders-pension).

Jag tänkte att det kunde vara ett tips till er som faller under de här kategorierna? Kanske har nån av er redan det och kan berätta lite mer?

Försäkringskassans kundtjänst har varit överbelastad "försök igen senare" varenda gång jag ringt, men nån annan kanske har bättre tur.

Min dator (verkar) funka igen och jag ska försöka hänga lite mer med er!

6 kommentarer :

  1. Den ger bl.a. rabatt på SL och Arlanda Express, och man kan köpa sista-minutenbiljetter på SJ (köps tidigast 24 timmar innan). En del museer ger rabatt. Det är väl de saker jag har utnyttjat (har sjukersättning).

    Hoppas du kommer fram till FK snart! Visst är det knepigt att man inte kan beställa på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du sånt kort alltså? Visst är det ett kort? Jag minns att pensionärerna hade nåt sånt där rabattkort när jag jobbade i restaurang..

      Jag tycker det är riktigt dåligt att man inte kan beställa det via nätet, de har ju mängder med PDF-dokument som man kan fylla i direkt och skriva ut..

      Radera
    2. Det brukar vara ett A4-papper man får hem med själva "kortet" i ett hörn så man får klippa ut det själv. Det är signerat av en handläggare, kanske vill de ha det så och det är därför man inte får skriva ut det själv? Men oavsett så borde man åtminstone få beställa det på nätet istället för att behöva ringa. Stört!

      Radera
    3. Ja det var så jag menade! :) Att man kan beställa eller ansöka..

      Jag är sjukt irriterad på dem nu, kommer bara fram till telefonist som inte ens kan svara på om jag har en handläggare och så kopplade hon mig vidare till kundtjänst fast jag sa att det inte funkade. Och så blev jag bortkopplad från kundtjänst "försök igen senare"..

      Radera
  2. Att få tag på Fkassan är verkligen ett aber. Hoppas att du lyckas tillslut! Själv brukar jag försöka gå så mycket som möjligt via min handläggare, för hon brukar iaf ringa upp när jag har ringt. Men det är ju inte alltid en har handläggare som gör så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag har nån handläggare nu! Ingen har hört av sig i alla fall.. Min gamla (helt underbara) handläggare försvann när jag gick från sjukskriven till pensionerad..

      Inte brukar det vara så här omöjligt att få tag i dem? Det är inte ens kö!

      Radera